Educational games to promote adolescent health: an integrative review

Authors

  • Monaliza Ribeiro Mariano Universidade Federal do Ceará
  • Ana Karina Bezerra Pinheiro Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia Odontologia e Enfermagem
  • Priscila de Souza Aquino Universidade Federal do Ceará
  • Lorena Barbosa Ximenes Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia Odontologia e Enfermagem
  • Lorita Marlena Freitag Pagliuca Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia Odontologia e Enfermagem

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v15i1.17814

Keywords:

Health Promotion, Play and Playthings, Adolescent, Nursing

Abstract

RESUMO

This integrative review was performed with the purpose to identify the health promotion domains defined in the Galway conference considering articles that use educational games to promote health among adolescents. Data collection was performed in November of 2011, through searches on databases in accordance with the following inclusion criteria: central theme is educational games for the promotion of adolescent health; full-text available online at no cost; rated as original research article or experience report; written in English, Spanish or Portuguese; indexed on the CINAHL, PubMed, LILACS, Cochrane and Scopus databases. Nine articles were analyzed according to the seven domains: Triggering Change, Leadership, Evaluation, Planning, Implementation, Advocacy, and Partnership. Of those, Triggering Change and Implementation were identified in every study. Advocacy was the only domain not identified in any article. Despite the importance of the domains for effective health promotion, not all of the are covered in the investigated studies.

Descriptors: Health Promotion; Play and Playthings; Adolescent; Nursing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monaliza Ribeiro Mariano, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira, Mestre em Enfermagem. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Ceará (UFC), nível Doutorado. Fortaleza, CE, Brasil. E-mail: monalizamariano@yahoo.com.br.

Ana Karina Bezerra Pinheiro, Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia Odontologia e Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Associada I da Faculdade de Farmácia Odontologia e Enfermagem (FFOE) da UFC. Fortaleza, CE, Brasil. E-mail: anakarinaufc@hotmail.com.

Priscila de Souza Aquino, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFC, nível Pós-Doutorado. Fortaleza, CE, Brasil. E-mail: priscilapetenf@gmail.com.

Lorena Barbosa Ximenes, Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia Odontologia e Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Associada II da FFOE/UFC. Fortaleza, CE, Brasil. E-mail: ibximenes2005@uol.com.br.

Lorita Marlena Freitag Pagliuca, Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia Odontologia e Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Titular da FFOE/UFC. Fortaleza, CE, Brasil. E-mail: pagliuca@ufc.br.

Published

2013-03-31

How to Cite

1.
Mariano MR, Pinheiro AKB, Aquino P de S, Ximenes LB, Pagliuca LMF. Educational games to promote adolescent health: an integrative review. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 2013 Mar. 31 [cited 2024 May 19];15(1):265-73. Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/17814

Issue

Section

Review Article