Constructing an antiracist narrative for training in nursing: an experience report of an affirmative action in the classroom

Authors

  • Luciana Silvério Alleluia Higino da Silva Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Eusébio, Ceará, Brasil. Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: lualleluia@id.uff.br. https://orcid.org/0000-0003-2786-5680
  • Cláudia Mara de Melo Tavares Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: claudiatavares@id.uff.br. https://orcid.org/0000-0002-8416-6272
  • Matheus Marques Ferreira Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: matheus-marques@id.uff.br.
  • Thiago Nogueira da Silva Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: tns.thiago@hotmail.com. https://orcid.org/0000-0002-8666-8698

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v25.73996

Keywords:

Racism, Psychiatric Nursing, Public Policy, Mental Health, Staff Development

Abstract

Objective: to analyze, from the perspective of Critical Race Theory, a class about the impact of racism and the importance of affirmative actions for training and practice in nursing. Methods: experience report describing the preparation, organization, and development of a class in the subject entitled Psychiatric Nursing and Mental Health, taught in 2022 to sixth-term undergraduates as remote education. The class was based on an active methodology in order to promote dynamism and critical judgement in the learning about racism and affirmative and antiracist actions in an undergraduate nursing course. Results: class organization originated three thematic areas: “Racism: teaching and history of care actions in African philosophies”; “Racism: care and theory”; and “Racism: professional training, care practice in nursing, and affirmative actions in health”. These areas were addressed by means of theorization, discussion, and proposition. Conclusion: a class about racism like the object of the present study is a relevant affirmative action for decolonial training of nursing students, which can favor the construction of a society based on racial equity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Oliveira B, Oliveira J. Dimensões educacionais da equidade racial: um projeto interdisciplinar sobre relações étnico-raciais para crianças dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Inter Ação. 2022 Abr;47(1):43-58. https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.67773

Barros V. A “missão civilizadora” do colonialismo português. Revista Angolana de Sociologia. 2013 Jun;11:133-7. https://doi.org/10.4000/ras.386

Manning P. Escravidão e mudança social na África. Novos Estudos. 1988 Jul;2(21):8-29.

Gil NL, Antunes CP. Formas de exclusão e de presença da população negra na história da escola sul-rio-grandense. Rev Bras Hist Educ. 2021 Feb;21(1):e174. https://doi.org/10.4025/10.4025/rbhe.v21.2021.e174

Rodrigues MT. A construção do pensamento racial e a luta dos ex-escravos pelo acesso à cidadania no pós-abolição à luz dos recentes debates historiográficos. Revista Historiador. 2020 Dec;13:72-96. Available from: https://www.revistahistoriador.com.br/index.php/principal/article/view/222

Veiga LCC, Vascon LFC. A influência das Teorias Raciais e Eugênicas na produção científica nacional durante os séculos XIX e XX. Revista de Iniciação Científica da FFC. 2020 Nov;19(2):27-34. https://doi.org/10.36311/1415-8612.2019.v19n2.p27-34

Delgado R, Stefancic J. Teoria crítica da raça: uma introdução. Tradução: Breda DM. 1a ed. São Paulo: Editora Contracorrente; 2021.

Sousa ALN, Cabral LFE, Moreira JM, Weihmüller VC, Rodrigues MMS, Araujo GG, et al. Professoras negras na pós-graduação em saúde: entre o racismo estrutural e a feminização do cuidado. Saúde Debate. 2021 Oct;45(spe1):13-26. https://doi.org/10.1590/0103-11042021E101

Machado MH, Oliveira ES, Lemos WR, Wermelinger MW, Vieira M, Santos MR, et al. Perfil da enfermagem no Brasil: relatório final. Rio de Janeiro: FIOCRUZ/ COFEN; 2017.

Bell B. White dominance in nursing education: a target for anti-racist efforts. Nurs Inq. 2021 Jan;28(1):e12379. https://doi.org/10.1111/nin.12379

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil [Internet]. 2019 [cited 2022 Aug 15]. Available from: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa e ao Controle Social. Política nacional de saúde integral da população negra: uma política para o SUS. 2a ed. Brasília: Editora do Ministério da Saúde; 2013.

Fanon F. Pele negra, máscaras brancas. Tradução: Silveira R. Salvador: EDUFBA; 2008.

Souza NS. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. 1a ed. Rio de Janeiro: Zahar; 2021.

Schaurich D, Crossetti MGO. Produção do conhecimento sobre teorias de enfermagem: análise de periódicos da área, 1998-2007. Esc Anna Nery. 2010 Mar;14(1):182-8. https://doi.org/10.1590/S1414-81452010000100027

Garcia TR, Nóbrega MML. Contribuição das teorias de enfermagem para a construção do conhecimento da área. Rev Bras Enferm. 2004 Mar/Apr;57(2):228-32. https://doi.org/10.1590/S0034-71672004000200019

Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei no 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências [Internet]. Diário Oficial da União; 1990 [cited 2021 Nov 04]. Available from: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm

Brasil. Fundação Nacional de Saúde. Política nacional de atenção à saúde dos povos indígenas. 2a ed. Brasília: Ministério da Saúde. Fundação Nacional de Saúde; 2002.

Published

2023-06-23

How to Cite

1.
Silva LSAH da, Tavares CM de M, Ferreira MM, Silva TN da. Constructing an antiracist narrative for training in nursing: an experience report of an affirmative action in the classroom. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 2023 Jun. 23 [cited 2024 Jul. 17];25:73996. Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/73996

Issue

Section

Original Article