The experience of social distancing of nursing students during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Beatriz Pontes Visentini Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Botucatu, São Paulo, Brasil, beatriz.pontes@unesp.br. https://orcid.org/0000-0001-9680-9098
  • Guilherme Correa Barbosa Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Botucatu, São Paulo, Brasil, g.barbosa@unesp.br. https://orcid.org/0000-0002-7433-8237
  • Júlia Carolina de Mattos Cerioni Silva Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, jucarol80@usp.br. https://orcid.org/0000-0001-5367-4197
  • Paula Hayasi Pinho Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Santa Cruz das Almas, Bahia, Brasil, paulahpinho@gmail.com. https://orcid.org/0000-0001-8922-0699
  • Márcia Aparecida Ferreira de Oliveira Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, marciaap@usp.br. https://orcid.org/0000-0002-1069-8700

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v23.68264

Keywords:

Students, Nursing, Psychosocial Impact, Quarantine, Mental Health, Pandemics

Abstract

Objective: To analyze the experience of social distancing of nursing students from a public university in São Paulo during the COVID-19 pandemic. Method: This is a qualitative study, using the autobiographical method and the subject’s narrative. The data were collected through an online form and the analysis was hermeneutic dialectic. Results: A total of 63 university students participated in the study and two thematic categories were elaborated: Thematic category 1 – Various feelings in relation to the experience of social distancing faced during the pandemic; and Thematic category 2 – Coping strategies regarding the experience of social distancing faced during the pandemic. Conclusion: The results enabled identification of the experience of nursing students at the beginning of the COVID-19 pandemic, in addition to recognition of the psychosocial impact caused by the variety of feelings, perceptions, and coping strategies used to deal with the situation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pan American Health Organization. World Health Organization. Folha informativa sobre COVID-19 [Internet]. 2020 [acesso em: 22 abr. 2020]. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875.

World Health Organization. WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard [Internet]. 19 mar. 2021 [acesso em: 19 mar. 2021]. Disponível em: https://covid19.who.int/.

Ministério da Saúde. COVID-19 Painel Coronavírus [Internet]. 18 mar. 2021 [acesso em: 19 mar. 2021]. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/.

CONEXÃO UFRJ. Coronavírus: saúde mental em tempos de isolamento [Internet]. 25 mar. 2020 [acesso em: 22 abr. 2020]. Disponível em: https://conexao.ufrj.br/2020/03/25/coronavirus-saude-mental-em-tempos-de-isolamento/.

Sturza JM, Tonel R. Os desafios impostos pela pandemia COVID-19: das medidas de proteção do direito à saúde aos impactos na saúde mental. R Opin Jur [Internet]. 2020 [acesso em: 12 jan. 2021];18(29):1-27. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12662/2447-6641oj.v18i29.p1-27.2020.

Araújo FJO, Lima LSA, Cidade PIM, Nobre CB, Rolim Neto ML. Impact of sars-cov-2 and its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry Res [Internet]. 12 abr. 2020 [acesso em: 28 abr. 2020];(288):112977. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112977.

Muylaert CJ, Sarubbi Jr V, Gallo PR, Rolim Neto ML. Narrative interviews: an important resource in qualitative research. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2014 [acesso em: 28 abr. 2020];48(Spe2):184-9. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000800027.

Minayo MCS, Deslandes SF. Caminhos do pensamento: epistemologia e método. Manguinhos: Editora Fiocruz; 2008.

Minayo MCS, Deslandes SF, Gomes R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes; 2011.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5a ed. São Paulo: Hucitec; 2006.

Son C, Hegde S, Smith A, Wang X, Sasangohar F. Effects of COVID-19 on college students’ mental health in the United States: interview survey study. J Med Internet Res [Internet]. 3 set. 2020 [acesso em: 31 jan. 2021];9(22):e21279. Disponível em: https://doi.org/10.2196/21279.

Ministério da Saúde. Fundação Oswaldo Cruz. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19. Recomendações gerais [Internet]. 2020 [acesso em: 18 jan. 2021]. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/04/Sa%c3%bade-Mental-e-Aten%c3%a7%c3%a3o-Psicossocial-na-Pandemia-Covid-19-recomenda%c3%a7%c3%b5es-gerais.pdf.

Ministério da Saúde. Fundação Oswaldo Cruz. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19. Recomendações para gestores [Internet]. 2020 [acesso em: 19 dez. 2020]. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/04/Sa%c3%bade-Mental-e-Aten%c3%a7%c3%a3o-Psicossocial-na-Pandemia-Covid-19-recomenda%c3%a7%c3%b5es-para-gestores.pdf.

Silva CM, Toriyama ATM, Claro HG, Borghi CA, Castro TR, Salvador PICA. Pandemia da COVID-19, ensino emergencial a distância e nursing now: desafios à formação em enfermagem. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2021 [acesso em: 10 jun. 2021];42(Esp):e20200248. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200248.

Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T. Anxiety and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic. Nurse Educ Pract [Internet]. 02 jun. 2020 [acesso em: 19 dez. 2020];46:102809. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809.

Fawaz M, Nakhal MA, Itani M. COVID-19 quarantine stressors and management among Lebanese students: a qualitative study. Curr Psychol [Internet]. 03 jan. 2021 [acesso em: 31 jan. 2021]:1-8. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12144-020-01307-w.

Martins ABT, Falcão CSV, Pereira AMC, Carvalho JQ, Diogo JL, Eloy YRG, et al. Sentimento de angústia e isolamento social de universitários da área da saúde durante a pandemia da COVID-19. Rev Bras Promoç Saúde [Internet]. 09 out. 2020 [acesso em: 20 dez. 2020];33:11444. Disponível em: https://doi.org/10.5020/18061230.2020.11444.

Vieira KM, Postiglioni GF, Donaduzzi G, Porto CS, Klein LL. Vida de estudante durante a pandemia: isolamento social, ensino remoto e satisfação com a vida. EaD em Foco [Internet]. 23 set. 2020 [acesso em: 19 dez. 2020];10(3):e1147. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147.

Lima CS. Saúde mental, uso de substâncias e religiosidade dos estudantes do curso de graduação em enfermagem frente a pandemia da COVID-19 [dissertação]. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia; 2020 [acesso em: 19 dez. 2020]. Disponível em: http://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/30123/3/Sa%c3%badeMentalUso.pdf.

Ribeiro CJN, Santos AD, Lima SVMA, Ribeiro MCO. Intervenções de restrição de mobilidade social durante a pandemia da COVID-19 e suas repercussões psicossociais no Brasil. Enferm Foco [Internet]. 16 maio 2020 [acesso em: 19 dez. 2020];11(1):179- 81. Disponível em: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.3412.

World Health Organization. Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. World Health Organization [Internet]. 18 mar. 2020 [acesso em: 20 dez. 2020]. Disponível em: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/mental-health-considerations.pdf.

Savarese G, Curcio L, D’Elia D, Fasano O, Pecoraro N. Online university counselling services and psychological problems among Italian students in lockdown due to COVID-19. Healthcare [Internet]. 29 dez. 2020 [acesso em:8 jan. 2021];8(4):440. Disponível em: https://doi.org/10.3390/healthcare8040440.

Teixeira MR, Dahl CM. Recriando cotidianos possíveis: construção de estratégias de apoio entre docentes e estudantes de graduação em terapia ocupacional em tempos de pandemia. Interinst Bras Ter Ocup [Internet]. 2020 [acesso em: 21 jan. 2021];4(3):509-18. Disponível em: https://doi.org/10.47222/2526-3544. rbto34425.

Copeland WE, McGinnis E, Bai Y, Adams Z, Nardone H, Devadanam V, et al. Impact of COVID-19 pandemic on college student mental health and wellness. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry [Internet]. 19 out. 2020 [acesso em: 31 jan. 2021];60(1):134-41. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.08.466.

Pereira AMM. Estratégias de enfrentamento da pandemia pela Covid-19 no contexto internacional: reflexões para a ação. Nota Técnica. Observatório FioCruz-Covid-19 [Internet]. jul. 2020 [acesso em: 20 dez. 2020]. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/sites/portal.fiocruz.br/files/documentos/notatecnica_adelynepereiraestrategias_de_enfrentamento_da_pandemia_pela_covid-19_no_contexto_internacional_reflexoes_para_a_acao.pdf.

Published

2021-10-15

How to Cite

1.
Visentini BP, Barbosa GC, Silva JC de MC, Pinho PH, Oliveira MAF de. The experience of social distancing of nursing students during the COVID-19 pandemic. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 2021 Oct. 15 [cited 2024 Jul. 17];23:68264. Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/68264

Issue

Section

Original Article