Virtual learning environment for managing costs of dressings for pressure ulcers

Authors

  • Marta Cristiane Alves Pereira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Yolanda Dora Martinez Évora
  • Rosângela Andrade Aukar de Camargo Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Carla Regina de Souza Teixeira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Amanda Cristiny Andrade Cruz Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Helena Ciavatta Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v16i2.22161

Keywords:

Nursing, Educational Technology, Health Economics.

Abstract

A descriptive and applied study aimed at describing the construction and assessment of a virtual learning environment on the topic of cost management of pressure ulcer dressings, using WebQuest methodology. For the planning and development phases, we used simple and accessible technological resources, focused on educational aspects. During the assessment phase, four computer science specialists, four nursing professors and four nursing professionals who worked with cost management evaluated technical aspects (Response Time and Interface Quality) as well as educational ones (Content, Activity, Interaction). These aspects received positive evaluations (over 86% of criteria were fulfilled), except for Response Time (62% were totally fulfilled and 30% partially fulfilled). The results demonstrated that it is possible to make use of virtual learning environments with undergraduate nursing students in order to impact education regarding material cost management in nursing.

doi: 10.5216/ree.v16i2.22161.

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Author Biographies

Marta Cristiane Alves Pereira, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Fundamental. Professora Doutora da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP) da Universidade de São Paulo (USP). Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: martacris@eerp.usp.br

Yolanda Dora Martinez Évora

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Titular da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: yolanda@eerp.usp.br.

Rosângela Andrade Aukar de Camargo, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Psiquiátrica. Professora Doutora da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: rcamargo@eerp.up.br.

Carla Regina de Souza Teixeira, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Fundamental. Professora Associada da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: carlarst@eerp.usp.br.

Amanda Cristiny Andrade Cruz, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Discente da graduação em Enfermagem da EERP/USP. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC-CNPq. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: amanda.cruz@usp.br.

Helena Ciavatta, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Discente da graduação em Enfermagem da EERP/USP. Bolsista do Programa Ensinar com Pesquisa da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: helena.ciavatta@usp.br.

Published

2014-06-30

Issue

Section

Original Article