Developing clinical cases to reach diagnostic reasoning

Authors

  • Fernanda dos Santos Nogueira Góes Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Maria Célia Barcellos Dalri Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Luciana Mara Monti Fonseca Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Silvia Rita Marin da Silva Canini Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Carmen Gracinda Silvan Scochi Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v16i1.20564

Keywords:

Case Studies, Educational Technology, Learning, Education, Nursing

Abstract

The objective of this study is to report the creation and validation of case studies in neonatal nursing adapted according to a specific educational framework. This methodological study was performed in a public hospital in the state of São Paulo. Data were collected with 22 newborns (15 – verification of reliability in the case collection), seven of which were adapted in case studies following six steps: resource and method selection, goals, complexity, validation of the evidence, scripts and content validity. The cases’ goals comprise teaching, care and the technical quality of the case. Regarding the complexity of cases, they were elaborated considering the basic human needs, Risner’s diagnostic reasoning, and NANDA-I taxonomy II. The creation and validation of cases based on a specific framework contributed to case studies becoming an important learning resource. A knowledge gap was observed regarding the validation of case studies for teaching.

Descriptors: Case Studies; Educational Technology; Learning; Education, Nursing.

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Author Biographies

Fernanda dos Santos Nogueira Góes, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora Enfermagem em Saúde Pública. Professora Doutora da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP/USP). Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. E-mail: fersngoes@eerp.usp.br.

Maria Célia Barcellos Dalri, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Fundamental. Professora Associada da EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. E-mail: macdalri@eerp.usp.br.

Luciana Mara Monti Fonseca, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Saúde Pública. Professora Doutora da EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. E-mail: lumonti@eerp.usp.br.

Silvia Rita Marin da Silva Canini, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Associada da EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. E-mail: canini@eerp.usp.br.

Carmen Gracinda Silvan Scochi, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Livre-Docente. Professora Titular da EERP/USP. Bolsista Produtividade em Pesquisa 1B do CNPq. Coordenadora da Área de Enfermagem na CAPES. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. E-mail: cscochi@eerp.usp.br.

Published

2014-03-31

Issue

Section

Original Article