Evaluation of the “Pressure Ulcer Prevention and Treatment” training program given to the nursing team

Authors

  • Ligia Fumiko Minami Universiade de São Paulo, Hospital Universitário
  • Patricia Tavares dos Santos Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
  • Cláudia Regina Seraphim Ferrari Universiade de São Paulo, Hospital Universitário
  • Maria Helena Trench Ciampone Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
  • Jussara Tolardo Messas Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
  • Vera Lucia Mira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v14i3.16035

Keywords:

Nursing, Education, Human Resources

Abstract

Taking into consideration the importance of nursing care and the evaluation of educational activities, the objective of this quantitative, exploratory-descriptive study was to evaluate the reaction and learning of the participants in the “Pressure Ulcer Prevention and Treatment” training course provided to nursing aides and technicians of the University of São Paulo University Hospital. Using descriptive and inferential statistics, 96 reaction and learning evaluations were analyzed. Among the main results, we observed that the participants were satisfied with the training and that there was a significant increase in their knowledge post-training. No relationship was found between the scores and work unit variables, but a relationship was found between the shift worked and level of participation. This study recommends the improvement of the evaluation methodology  and  provides information regarding the analysis of criteria and the identification of variables that predict the outcomes of educational activities.

Descriptors: Nursing; Education; Human Resources.

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Author Biographies

Ligia Fumiko Minami, Universiade de São Paulo, Hospital Universitário

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Diretor Técnico do Serviço de Apoio Educacional do Hospital Universitário da Universiade de São Paulo (USP). São Paulo, SP, Brasil. E-mail: ligiafm@hu.usp.br.

Patricia Tavares dos Santos, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem

Enfermeira. Discente do Programa de Pós-Graduação Gerenciamento em Enfermagem, nível Mestrado, da Escola de Enfermagem da USP (PPGEN/EE/USP). São Paulo, SP, Brasil. E-mail: patricia.tavares.santos@usp.br.

Cláudia Regina Seraphim Ferrari, Universiade de São Paulo, Hospital Universitário

Enfermeira, Mestre em Enfermagem. Enfermeira do Serviço de Apoio Educacional do Hospital Universitário da USP. São Paulo, SP, Brasil. E-mail: de@hu.usp.br.

Maria Helena Trench Ciampone, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Titular da EE/USP. São Paulo, SP, Brasil. E-mail: mhciamp@usp.br.

Jussara Tolardo Messas, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem

Enfermeira. Discente do PPGEN/EE/USP, nível Mestrado. São Paulo, SP, Brasil. E-mail: jussaramessas@gmail.com.

Vera Lucia Mira, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Associada da EE/USP. São Paulo, SP, Brasil. E-mail: vlmirag@usp.br.

Published

2012-09-30

Issue

Section

Original Article