The effects of music on aged Alzheimer patients in a long-term care facility

Authors

  • Maria Cícera dos Santos Albuquerque Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia
  • Luciana Oliveira do Nascimento Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia
  • Sarah Tayná Lyra Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia
  • Maria Cristina Soares Figueredo Trezza Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia
  • Mércia Zeviani Brêda Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v14i2.12532

Keywords:

Health of the Elderly, Alzheimer Disease, Geriatric Nursing

Abstract

http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12532

This descriptive-exploratory study was performed using a qualitative approach with the objective to describe the effect of music on aged Alzheimer patients living in a long-term care facility. The participants were five aged Alzheimer patients who participated in musical sessions. Data collection was performed through semi-structured interviews using an instrument to evaluate the aged patients, as well as a field diary. Thematic content analysis was performed.  The results showed the beneficial effects of music in the current lives of the aged patients, allowing them to recover memories related to relatives, places and lived situations; to their musical memory and recent memory; in evoking feelings; making facial expressions; and on their pain control. In conclusion, music provides aged patients with a sense of wellbeing, pain relief, relaxation, entertainment and comfort.

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Author Biographies

Maria Cícera dos Santos Albuquerque, Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia

Acadêmica do curso de graduação em Enfermagem, Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Maceió, AL, Brasil. E-mail: luckoliveira_19@hotmail.com.

Luciana Oliveira do Nascimento, Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia

Acadêmica do curso de graduação em Enfermagem, UFAL. Maceió, AL, Brasil. E-mail: tatazinhalyra@hotmail.com.

Sarah Tayná Lyra, Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professor, Escola de Enfermagem e Farmácia (ESENFAR), UFAL. Maceió, AL, Brasil. E-mail: cicera.albuquerque@gmail.com.

Maria Cristina Soares Figueredo Trezza, Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Associada II, ESENFAR, UFAL. Maceió, AL, Brasil. E-mail: trezzacris@gmail.com.

Mércia Zeviani Brêda, Universidade Federal de Alagoas, Escola de Enfermagem e Farmácia

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Psiquiátrica. Professor, ESENFAR, UFAL. Maceió, AL, Brasil. E-mail: merciazb@gmail.com.

Published

2012-06-30

Issue

Section

Original Article