Fotografia e alistamentos científicos: em torno de uma controvérsia sobre autenticidade
DOI:
https://doi.org/10.5216/sec.v18i1.40610Abstract
Analisamos as controvérsias em torno da fotografia intitulada “Morte do Miliciano”, de Robert Capa, à luz da sociologia das associações de Bruno Latour. Acompanhamos o desenrolar dos debates entre duas posições antagônicas (a que diz que a foto teria sido posada e a outra, que Capa teria realmente fotografado alguém no momento mesmo da sua morte) através da utilização de um documentário em que a ciência e seus artefatos são alistados para defender uma determinada posição. Concluímos mostrando que, longe de tentar resolver sociologicamente a controvérsia, a sociologia das associações nos permite ter um entendimento dos diversos argumentos postos à prova pelas partes em disputa.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and of the initial publication in this journal;
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and of the initial publication in this journal;
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring productive change as well as increases the impact and the citation of the published work (see O Efeito do Acesso Livre).