Correlation between COVID-19 contagion and flow through public transportation

spatial analysis in the municipality of Araraquara (SP)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/bgg.v44i1.76433

Abstract

Many studies emphasize the relationship between agglomeration of people and the spread of the SARS-CoV-2 (COVID-19), however, studies specifically investigating the flow of contamination are scarce. In view of this scenario, the aim of this work is to investigate the influence of the circulation and flow of people on public transport in increasing the number of cases of COVID-19. The methodology used consisted of a bibliographic review and a comparative spatial analysis of the evolution of the epidemiological situation in Araraquara city, São Paulo state, and the trips of the public transport modal. There was a sharp increase in cases of COVID-19 in places with the highest number of trips, mainly in the flows made by public transport. The centralization of these flows to the Central Integration Terminal intensifies the possibility of further contamination. It was possible to infer that the places with the highest growth in the number of cases are contained in the zones with the highest number of origin trips and the places with the highest percentage growth in the number of cases are in the areas with the highest number of destination trips. Finally, it is concluded that the dissemination of COVID-19 is intrinsically related to the flow of people, making even more evident the greater vulnerability in the displacements made by public transport.

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Author Biographies

Felipe Facci Inguaggiato, Universidade Federal de São Carlos, UFSCAR, São Carlos, São Paulo, Brasil, fp.facci@hotmail.com

Doutorando em Engenharia Urbana, pela Universidade Federal de São Carlos. Mestre em Engenharia Urbana, pela UFSCar. Pós-graduação lato sensu em Geoprocessamento Aplicado, pela UFSCar. Bacharel e Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é pesquisador do Grupo de Estudos em Planejamento Territorial e Ambiental, do Instituto Federal do Sul de Minas e foi pesquisador do grupo Geoprocessamento, da UFSCar. Tem experiência na utilização de Sistemas de Informações Geográficas, trabalhando com o ordenamento espacial e planejamento territorial urbano e ambiental.

Tatiane Ferreira Olivatto, Universidade Federal de São Carlos, UFSCAR, São Carlos, São Paulo, Brasil, tatianeolivatto@yahoo.com.br

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Engenharia Urbana na Universidade Federal de São Carlos, com período de mobilidade na Universidad Nacional del Litoral. Mestrado em Engenharia Urbana pela UFSCar e graduação em Engenharia Ambiental e Sanitária pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, com sanduíche na University of South Australia. Formação técnica em Geomática pelo Colégio Técnico de Limeira, especialização em Docência Universitária (concluída) e em Ciências de Dados (em andamento). Integra os grupos de pesquisa Geoprocessamento, Cartografia Ambiental Urbana e Métodos e Técnicas de Avaliação de Impactos e Riscos Ambientais.

Published

2024-02-29

How to Cite

INGUAGGIATO, F. F.; OLIVATTO, T. F. Correlation between COVID-19 contagion and flow through public transportation: spatial analysis in the municipality of Araraquara (SP). Goiano Bulletin of Geography, Goiânia, v. 44, n. 1, 2024. DOI: 10.5216/bgg.v44i1.76433. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/76433. Acesso em: 17 jul. 2024.