Parques en Queensland como Sitios para el Aprendizaje Ambiental: Visitantes, Guías, e Interpretación Ambiental en Australia

Autores/as

  • Ismar Borges de Lima Postdoc visiting scholar, School of Business and Tourism, Southern Cross University, SCU, Australia, & Professor at UERR/MultiAmazon, RECINATUR.

DOI:

https://doi.org/10.5216/ag.v10i1.39216

Resumen

Abstract

The main goal of this article is to conceptually discuss how important guiding and environmental interpretation is for enhancing the visitors` experiences and for conservation in national parks. Tour guides and Park rangers have played a bridging role for connecting visitors to nature; they have an important mediation role in wildlife and nature encounters. Desktop research for this study includes literature review, technical visits to parks, and interviews with key informants. This article is predominantly qualitative. It contributes to the literature at identifying the main aspects, natural and educational resources, and attractions of the Parks in Queensland, with an emphasis on the Springbrook National Park. The major educational programs in the Gold Coast region and the tools used for environmental interpretation, including the role of guides and rangers, are comprehensively discussed. The outcomes show that the Parks have served to these educational means, but environmental interpretation and education should be expanded to accommodate in large numbers the general visitors – others than the school visitors. Other major challenges are related to lack of proper fund allocations for environmental education programmes and to the workloads of rangers.

KeywordsEnvironmental interpretation; educational and recreational activities; guiding; National parks; visitor management.

 

Resumo

O principal objetivo deste artigo é discutir conceitualmente a importância da interpretação ambiental para se melhorar as experiências dos visitantes e para a conservação ambiental em parques nacionais. Nesse sentido, guias de turismo e guardas-florestais têm desempenhado um papel crucial servindo de elo entre visitantes e o meio ambiente local; eles têm um papel importante ao mediar os encontros entre os visitantes e a vida selvagem e flora. Como parte da pesquisa foi feita a revisão de literatura, visitas técnicas a parques, e entrevistas com informantes-chave. Este artigo é predominantemente qualitativo. O artigo contribui para a literatura ao identificar os principais aspectos, recursos naturais e educacionais, bem como as atrações dos parques em Queensland, com destaque para o Parque Nacional Springbrook. Os principais programas educacionais na região de Gold Coast e as ferramentas utilizadas para a interpretação ambiental, incluindo o papel dos guias e dos guardas florestais, são amplamente discutidos. Os resultados revelam que os parques têm servido para estes fins educativos, mas a interpretação e educação ambiental deve ser expandida a fim de acomodar em maior número visitantes que nao fazem parte dos grupos de escola. Além disso, outros desafios estão relacionados à falta de alocação de fundos adequados para programas de educação ambiental e à carga de trabalho dos guardas-florestais.

Palavras-chave: Interpretação ambiental; atividades educativas e recreativas; guiamento; parques nacionais; gestão de visitantes.

 

Resumen

El propósito principal de este artículo es conceptualmente discutir la importancia de la interpretación ambiental para mejorar las experiencias de los visitantes y para la conservación ambiental en parques nacionales. Así, guías de turismo y guardabosques han tenido un papel crucial que sirve de enlace entre los visitantes y el medio ambiente local; ellos tienen un papel importante para mediar los encuentros entre los visitantes, la fauna y la flora. Como parte de la investigación se llevó a cabo la revisión de la literatura, visitas técnicas a parques, y entrevistas con informantes clave. Este artículo es predominantemente cualitativo. El documento contribuye para la literatura, pues busca identificar los aspectos principales, los recursos naturales y educativos, así como las atracciones de los parques de Queensland, en especial el Parque Nacional de Springbrook. Los principales programas educativos de la región de Gold Coast y las herramientas utilizadas para la interpretación ambiental, incluyendo el papel de guías y de los guardabosques, son ampliamente debatidos. Los resultados muestran que los parques han servido para estos fines educativos, pero la interpretación y educación ambiental deben ser ampliadas para dar cabida a un mayor número de visitantes que no forman parte de los grupos escolares. Además, otros desafíos se relacionan con la falta de asignación de fondos suficientes para los programas de educación ambiental y la carga de trabajo de los guardaparques.

Palabras clave: Interpretación ambiental; actividades educativas y recreativas; guías; parques nacionales; gestión de visitantes.

 

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Biografía del autor/a

Ismar Borges de Lima, Postdoc visiting scholar, School of Business and Tourism, Southern Cross University, SCU, Australia, & Professor at UERR/MultiAmazon, RECINATUR.

Currently, Prof. Dr. Ismar Lima is a postdoc visiting scholar at the School of Business and Tourism, at Southern Cross University, SCU, Australia, and a permanent professor at the State University of Roraima, UERR, Brazil, where also coordinates the MultiAmazon Lab for research in Amazonia. He is an active member of the MultiAmazon Lab/UERR & RECINATUR Intl. Currently, Prof. Dr. Ismar Lima is a postdoc visiting scholar at the School of Business and Tourism, at Southern Cross University, SCU, Australia, and a permanent professor at the State University of Roraima, UERR, Brazil, where also coordinates the MultiAmazon Lab for research in Amazonia.

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Publicado

2016-05-22

Cómo citar

LIMA, I. B. de. Parques en Queensland como Sitios para el Aprendizaje Ambiental: Visitantes, Guías, e Interpretación Ambiental en Australia. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 28–51, 2016. DOI: 10.5216/ag.v10i1.39216. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/39216. Acesso em: 19 dic. 2024.

Número

Sección

Artículos