Development of geographical thinking in teacher training: conceptualization, reflection and implications
DOI:
https://doi.org/10.5216/ag.v17i1.74027Abstract
This article analyzes the knowledge possessed by future geography teachers at a university in the south of Chile about the development of geographic thinking based on the application of a structured questionnaire that focused on consulting on three key aspects of the latest pedagogical practice of the students; namely, these are: 1) Conceptualization of geographical thinking and second-order learning of this meta-concept assigned via lottery; 2) Difficulties evidenced to develop these concepts in the geography class; and 3) the suggestion of didactic proposals to impart the intended learning in an innovative way. Methodologically, content analysis was used to evaluate the responses of the applied instrument. It is concluded that the consulted concepts are defined from a descriptive geographic paradigm, that the main didactic problems enunciated are linked to the predominance of the traditional teaching of geography and that the different suggested didactic strategies are centered on a socio-constructivist model; however, there is no specific evidence to foresee defined methodologies that enable the development of geographic thought from the didactic and epistemic foundations of the geographic discipline.
Keywords: Didactics of geography. Geographical thinking. Teacher training.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Revista Ateliê Geográfico. Além disso, os conteúdos publicados são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
- Autores têm permissão e são estimulados a divulgar seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).