The social context and the const The social context and the construction of identity in the sertão of Northeast/Brazil – reviews of the Narradores de Javé film
DOI:
https://doi.org/10.5216/ag.v15i3.70561Abstract
The text proposes a reinterpretation of the film Narradores de Javé delimited by the theme “the social context and the construction of identity in the sertão of Northeast/Brazil”. It addresses the concept of heritage together with culture and landscape, noting the need to distinguish heritage and heritage-making process; considers identities as an accumulation of mentalities and inventions, and takes the sertão as a complex reality. In dialogue with the narrative, history and memory outlined by the film, it reinforces the multiple aspects of the constellation of concepts arising from its approaches, especially, the importance of seeing a continuum between common sense and scientific knowledge through the intuitive stories of Javé and unveil the meanings of heritage, landscapes, controlled spaces, and invented identities for the Northeast.
Keywords: Culture. Landscape. Heritage. Identities.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Revista Ateliê Geográfico. Além disso, os conteúdos publicados são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
- Autores têm permissão e são estimulados a divulgar seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).