This is an outdated version published on 2025-09-02. Read the most recent version.

Batuque: A Cry of Resistance Gestures, Sounds, and Afro-Diasporic Identities in Brazil, Portugal, and Cape Verde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v11i1.82455

Abstract

This article investigates batuque within Brazilian and Portuguese contexts, aiming to understand its significance as a symbol of resistance and cultural identity. Using the human body as the central axis, the study explores the musical-choreographic, social, religious, and communicational dimensions found in Afro-Brazilian manifestations – such as Maculelê, Tambor de Crioula, Coco de Zambê, Samba de Roda, Jongo, Candomblé, Umbanda, and Capoeira – as well as the Cape Verdean tradition of Batuko, currently practiced in Portugal. The analysis draws on the concept of “Cultural Motrices” (Ligiéro, 2011), which emphasizes the presence of the singing-dancing-drumming triad; the organization of the performative space; the figure of the master; the simultaneity of ritual and play; the sacred space and trance. The research includes interviews with musicologist Jorge Castro Ribeiro (Portugal, 2023) and dancer-scholar Mestre Petchu (Portugal, 2021). The findings reveal that batuque, more than a rhythm or group dance, is a vital impulse rooted in the body; a way of life, a belief, a form of expression and communication; a source of inspiration and a symbolic weapon against prejudice and colonial domination. Ultimately, it emerges as a performative gesture of resistance and identity affirmation in contemporary contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Slavisa Lamounier, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Pós-Doutorado pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Portugal) e pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas - Núcleo de Estudos das Performances Afro-Ameríndias - NEPAA). Doutora em Ciência e Tecnologia das Artes (Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Centro Regional Porto/Portugal, 2020) e Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia em Arte (CITAR), e inventora do Digital Sock: instrumento musical digital projetado com tecnologia vestível e controle sonoro realizado através do movimento do pé. Mestre em Comunicação e Gestão em Indústrias Criativas (FLUP, 2022). Graduada em Comunicação Social com especialização em Jornalismo (Centro Universitário da Cidade UniverCidade, RJ/Brasil, 2006), é também Pós-Graduada em Mídia, Tecnologia da Informação e Novas Práticas Educacionais (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro PUC-Rio, Brasil, 2009) e em Educação Especial - domínio cognitivo-motor (Escola de Educação de Paula Frassinetti - Portugal, 2017). 

References

ALUPECKA TENTADJU. Batuku. Disponível em: https://alupeckatentadju.blogspot.com/2008/08/batuku.html. Acesso em: 26 abr. 2025.

BATONI, Marcia. Ritual afro-brasileiro. [Fotografia]. Disponível em: https://br.pinterest.com/pin/2603712281320653/. Acesso em: 26 abr. 2025.

BOMBRIL, Edgar. Capoeira Angola Roda | Mestre Pernalonga Cantando. [S.l.]: YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=v7pnwKFysKs. Acesso em: 10 jul. 2023.

CABO VERDE E MÚSICA. Batuku e Finason. Disponível em: https://caboverdeamusica.online/batuku-e-finason/. Acesso em: 26 abr. 2025.

CENTRO CULTURAL DE CABO VERDE. A História do Batuko. Lisboa: Facebook, 2020. Episódios 1-4. Disponível em:

Ep. 01: https://www.facebook.com/watch/?v=1433301766858382

Ep. 02: https://www.facebook.com/watch/?v=2729394877298033

Ep. 03: https://www.facebook.com/watch/?v=338142797361245

Ep. 04: https://www.facebook.com/watch/?v=330732538052342.

Acesso em: 7 fev. 2023.

CENTRO CULTURAL DE CABO VERDE. Dia Nacional do Batuko – Orquestra de Batukadeiras de Portugal, da AMCDP - Associação das Mulheres Cabo-verdianas na Diáspora em Portugal. Lisboa: Facebook, 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/CCCV.PT/videos/252709867540420. Acesso em: 10 jul. 2023.

CENTRO CULTURAL VALE MARANHÃO. Apresentação Tambor de Crioula Manto de São Benedito – Projeto Pátio Aberto! São Luís: YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sfK3FBtCYy4&t=1716s. Acesso em: 10 jul. 2023.

DICIONÁRIO INFOPÉDIA DA LÍNGUA PORTUGUESA. Batuque. Porto: Porto Editora, [s.d.]. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/batuque. Acesso em: 29 jan. 2023.

DICIONÁRIO PRIBERAM DA LÍNGUA PORTUGUESA. Batuque. Lisboa: Priberam, 2008-2021. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/batuque. Acesso em: 29 jan. 2023.

INFOPÉDIA. Dicionário Infopédia da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora, 2021. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/. Acesso em: 25 abr. 2025.

INSTITUTO BRINCANTE. Danças Brasileiras – Coco Zambê. São Paulo: Facebook, 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/institutobrincante/videos/551140532197258. Acesso em: 10 jul. 2023.

INSTITUTO CULTURAL RAÍZES. III Encontro de Tradições Culturais das Comunidades de Floresta: Grupo Dandara Dança – o Maculelê. Comunidade da Barra do Juá, 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4szFBwjyuzw. Acesso em: 10 jul. 2023.

KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia ou a questão epistemológica do corpo. Colección Teoría de las Artes Escénicas – Archivo Virtual, 2005.

LABORATÓRIO DA IMAGEM DOCUMENTAL EM EDUCAÇÃO – LIDE UFF. Dança (Pontão de Cultura do Jongo). Niterói: YouTube, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BSmWU7bmU-c. Acesso em: 10 jul. 2023.

LAMEU, Marcia. Mestre Bimba – Capoeira Regional. [S.l.]: YouTube, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bYwikJAdyns. Acesso em: 10 jul. 2023.

LAMOUNIER, Slavisa. Digital Sock: estudo e desenvolvimento de instrumentos musicais digitais com ênfase em Interface Gestual, Análise do Movimento e Interatividade. 2020. Tese (Doutorado em Ciências e Tecnologia das Artes) – Universidade Católica Portuguesa, Porto, 2020.

LIGIÉRO, Zeca. Corpo a Corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.

LIGIÉRO, Zeca. O sagrado incorporado. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, 2020.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Trad. Jonas Pereira dos Santos. São Paulo: Psy II, 1995.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Phénoménologie de la Perception. Paris: Gallimard, 1945. (Collection Bibliothèque des idées).

MESTRE PETCHU. Batuque em Angola. Entrevista concedida em 19 set. 2021. Lisboa, Portugal.

PRIBERAM. Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. Lisboa: Priberam, 2008-2021. Disponível em: https://www.priberam.pt/dlpo/. Acesso em: 25 abr. 2025.

RIBEIRO, Jorge Castro. Batuko. Entrevista concedida em 13 mar. 2023. Porto, Portugal.

RIBEIRO, Jorge Castro. Inquietação, memória e afirmação no batuque: música e dança cabo-verdiana em Portugal. Lisboa: Colibri, 2012.

ROMÃO, Tito Lívio Cruz. Sincretismo religioso como estratégia de sobrevivência transnacional e translacional: divindades africanas e santos católicos em tradução. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2018.

RUGENDAS, Johann Moritz. Batuque. 1835. Aquarela. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/obras/83554-batuque. Acesso em: 26 abr. 2025.

RUGENDAS, Johann Moritz. San Salvador, 1835 (detalhe). 1835. Pintura. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:San_Salvador,_1835,_by_Rugendas_(detail).jpg. Acesso em: 26 abr. 2025.

TV CULTURA. Candomblé: Retratos da Fé. São Paulo: YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MCB8-rlKmDc. Acesso em: 10 jul. 2023.

TV CULTURA. Umbanda: Retratos da Fé. São Paulo: YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3Rc5Q1KRLh4. Acesso em: 10 jul. 2023.

Published

2025-09-02

Versions

How to Cite

LAMOUNIER, Slavisa. Batuque: A Cry of Resistance Gestures, Sounds, and Afro-Diasporic Identities in Brazil, Portugal, and Cape Verde. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 195–224, 2025. DOI: 10.5216/ac.v11i1.82455. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/82455. Acesso em: 5 dec. 2025.