Dance, Political Violence, and Ethnography in the Archive
DOI :
https://doi.org/10.5216/ac.v11i1.82639Résumé
This article considers how dance and performance studies’ emphasis on experiences of embodiment and investment in research methodologies as themselves a form of political practice inform dance studies’ orientation toward personal collections research. I link the ethics and practices of performance ethnography to personal collections research to contend that close attention to the embodied nature of working in personal collections offers 1) methodological reflection broadly applicable to the use of personal collections in dance research and 2) a way for articulating the impact and resonances of personal collections research beyond published scholarship and/or public-facing digital collections.
Téléchargements
Références
BALI, Margarita. Universo Bali: Danza y Audiovisual. Buenos Aires, 2018.
CANDELARIO, Rosemary. Choreographing American Dance Archives. Dance Research Journal 50.1. 2018: 80-102.
CARUTH, Cathy. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1996.
CONQUERGOOD, Dwight. Performance Studies: Interventions and Radical Research. TDR 46.2. 2022: 145-156.
CORPOGRAFIAS. Available at https://corpografias.com.
DUNHAM’S DATA. Available at https://dunhamsdata.org.
FERNANDES, Carla, COELHO, Sílvia Pinto, and VIEIRA, Ana Bigotte. Dance and the (Digital) Archive: A Survey of the Field. Dance Research 38.2 (2020): 271-288.
FIORMONTE, Domenico, CHAUDHURI, Sukanta, and RICAURTE, Paula, eds. Global Debates in the Digital Humanities. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2022.
FORTUNA, Victoria. Moving Otherwise: Dance, Violence, and Memory in Buenos Aires. New York: Oxford University Press, 2019.
JOHNSON, Jessica Marie. 7, 2025. Markup Bodies: Black [Life] Studies and Slavery [Death] Studies. Social Text 36.4. 2018: 57-79.
LARASATI, Rachmi Diyah. The Dance That Makes You Vanish: Cultural Reconstruction in Post-Genocide Indonesia. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013.
LUZ, Vivian. Vivian Luz Baila. Buenos Aires, 2021.
MADISON, Soyini D. Co-Performative Witnessing. Cultural Studies 21.6. 2006: 826-831.
NIEVES, Angel. Soweto ’76 3D. Available at https://apartheidheritagesproject.org/projects/soweto-76-3d/.
POLLOCK, Della. Marking New Directions in Performance Ethnography. Text and Performance Quarterly 26.4. 2006: 325-329.
SLAVE VOYAGES. Available at https://www.slavevoyages.org.
TAYLOR, Diana. Save As. e-misférica. 2012. 9.1-9.2. Available at: https://hemisphericinstitute.org/en/emisferica-91/9-1-essays/e91-essay-save-as.html. Accessed on May 7, 2025.
UNDERBERG, Natalie and ZORN, Elayne. Digital Ethnography: Anthropology, Narrative, and New Media. Austin: University of Texas Press, 2013.
ZEITLYN, David. Anthropology in and of the Archives: Possible Futures and Contingent Pasts. Archives as Anthropological Surrogates. Annual Review of Anthropology 41. 2012: 461-480.
Téléchargements
Publié-e
Versions
- 2025-09-13 (3)
- 2025-09-13 (2)
- 2025-09-02 (1)
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Victoria Fortuna 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale 4.0 International.
A Revista Arte da Cena utiliza como base para transferência de direitos a licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional, para periódicos de acesso aberto (Open Archives Iniciative - OAI).
Autores que publicam neste periódico concordam com os seguintes termos:
1) Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Arte da Cena o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution Non Commercial.
2) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta Revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, desde que citada a referencia do local de origem de publicação, ou seja, do endereço eletrônico/referência da Revista Arte da Cena.
4) Os autores dos trabalhos publicados na Revista Arte da Cena são expressamente responsáveis de direito por seu conteúdo.
5) Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na revista Arte da Cena.
