Expanded scene: boia-fria sugarcane cutters and theater of cruelty.

Authors

  • John C. Dawsey Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Keywords:

1) expanded scene, 2) theater of cruelty, 3) boia-fria sugarcane cutters, 4) extraordinary or astounding everyday life, 5) f(r)iction, 6) experience

Abstract

Stage arts which take place in the extraordinary everyday life of boias-frias on the backs of trucks shed light on processes of both dilution and expansion of the scene. Here one encounters a theater of cruelty. Expanded scene. Boias-frias on stage. Life and theater make contact. In this essay, three characters are presented, each of which come to life in sugarcane fields and on the backs of trucks, on the stages of the everyday theater of boias-frias: 1) ghosts and shadows; 2) passengers on ships of folly on the green seas of sugarcane fields; and 3) agonizing and playful cattle. At the end of the essay four questions are presented in regard to the notion of an expanded scene: 1) the theater of extraordinary or astounding everyday life; 2) the ludic and agonizing experience of becoming a commodity; 3) the bodily expression of becoming bagasse; and 4) the image of the past which makes contact as a flash of lighting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

John C. Dawsey, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

JOHN C. DAWSEY é Professor Titular MS-6 (2007) em Antropologia Social da Universidade de São Paulo (USP). Ph. D. em antropologia (1989) e mestre em teologia (1977) pela Emory University. Possui graduação em história (1973) pela Florida Southern College. Coordenador do Napedra (Núcleo de Antropologia, Performance e Drama) e do Núcleo de Artes Aro-Brasileiras, USP. Coordenador do Encontro Internacional de Antropologia e Performance (EIAP/2011) e do I Encontro Nacional de Antropologia e Performance (ENAP/2010). Entre outros livros, publicou “De que riem os boias-frias? Diários de antropologia e teatro”(2013) e coorganizou “Antropologia e performance: ensaios Napedra”(2013), “Terra do não lugar: diálogos entre antropologia e performance” (2013) e “Americans: imigrantes do Velho Sul no Brasil” (2005). Nas interfaces entre antropologia e teatro, tem interesse por reconfigurações do campo da antropologia suscitadas pela obra de Walter Benjamin. Desenvolve pesquisas em antropologia da performance, antropologia da experiência e antropologia benjaminiana.

References

ARAGON, Louis. O camponês de Paris. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

ARTAUD, Antonin. To have done with the judgment of God, A Radio Play (1947). In: ARTAUD, A. P. Antonin Artaud: Selected Writings. Ed. Susan Sontag. Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 1976, pp. 555-571.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BARTHES, Roland. A Câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência européia. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo

Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985a, pp. 21-35.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985b, pp. 222- 232.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

DAWSEY, John C. “Caindo na cana” com Marilyn Monroe: tempo, espaço, e boias-frias. Revista de Antropologia, São Paulo, 1997, volume 40, n. 1, pp. 183-226.

FOUCAULT, Michel. História da loucura. São Paulo: Perspectiva, 1978.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. História e narração em W. Benjamin. São Paulo: Perspectiva/Fapesp, 1994.

GARCIA JR., Afrânio. Terra de trabalho: trabalho familiar de pequenos produtores. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GRAZIANO DA SILVA, José. Progresso técnico e relações de trabalho na agricultura. São Paulo: Hucitec, 1981.

HEREDIA, Beatriz. A morada da vida. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

HUIZINGA, Joaquin. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1993.

LEITE LOPES, José Sérgio. O vapor do diabo. 2a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

MARTINS, José de Souza. Terra de negócio e terra de trabalho. In: MARTINS, José de Souza. Expropriação e violência: a questão política no campo. São Paulo: Hucitec, 1991, pp. 43-60.

RABELAIS, François. Gargântua e Pantagruel. Belo Horizonte e Rio de Janeiro: Villa Rica, 1991.

TURNER, Victor. Introduction. In: TURNER, Victor. From ritual to theatre. New York: PAJ Publications, 1982a, pp. 7-19.

TURNER, Victor. Dramatic ritual/ritual drama: performative and reflexive anthropology. In: Dilthey, V. From ritual to theatre: the human seriousness of play. New York: PAJ Publications, 1982b, pp. 89-101.

TURNER, Victor. Dewey, Dilthey, and Drama: an essay in the anthropology of experience. In: TURNER, Victor, e BRUNER, Edward M., orgs. The Anthropology of Experience. Urbana

e Chicago: University of Illinois Press, 1986, pp. 33-34.

TURNER, Victor. The anthropology of performance. In: TURNER, V. The anthropology of performance. New York: PAJ Publications, 1987, pp. 72-98.

VAN GENNEP, Arnold. Os ritos de passagem. Petrópolis: Vozes, 2011.

Published

2015-03-31

How to Cite

DAWSEY, J. C. Expanded scene: boia-fria sugarcane cutters and theater of cruelty. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 1, n. 2, p. 19–34, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/34766. Acesso em: 16 may. 2024.