Black performances, Postgraduate Studies and Social Isolation

Possible paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v8i2.74368

Abstract

After a successful experience of exchanges established in the classroom to share teachings about black performances, a group of teachers is faced with the challenge of offering the curricular component in the remote modality, due to the Covid-19 pandemic. This article systematizes this experience in a narrative that aims to highlight the strength of black performances, despite technical limitations and the small number of people enrolled. In addition to offering subsidies for the presence of other knowledge in the classroom. The results achieved indicate that experimentation and care are also part of the postgraduate teaching-learning process and that representativeness, included of the Masters of knowledge, is essential to echo anti-racism and democracy.

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Author Biographies

Luciene de Oliveira Dias, Universidade Federal de Goiás - UFG, Goiânia, Goiás, Brasil, luciene_dias@ufg.br

Professora Associada da Universidade Federal de Goiás (UFG), com atuação no Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais, da Faculdade de Ciências Sociais (PPGPC/FCS/UFG), e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, da Faculdade de Informação e Comunicação (PPGCOM/FIC/UFG). Pesquisadora Coordenadora do Pindoba - Grupo de Pesquisa em Narrativas da Diferença-UFG. Pesquisadora do Coletivo Rosa Parks-UFG. Estuda relações étnico-raciais, de gênero e de sexualidades, em interface com os estudos de Comunicação, Performances Culturais e Antropologia. Doutora em Antropologia Social pelo Departamento de Antropologia (DAN) da Universidade de Brasília (UnB). Mestra em Ciências do Ambiente pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Especialista em Cultural Studies pela University of Arkansas (EUA). Graduada em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

Renata de Lima Silva (Kabilaewatala), Universidade Federal de Goiás - UFG, Goiânia, Goiás, Brasil, ​​renata_lima_silva@ufg.br

Doutora em Artes (2010) pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Unicamp. Mestre também na Unicamp (2004). É professora do curso de Licenciatura em Dança, do Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da Universidade Federal de Goiás. Também é artista-pesquisadora e diretora artística do Núcleo Coletivo 22 e capoeirista do Centro de Capoeira Angola Angoleiro Sim Sinhô.

Sebastião Rios Corrêa Júnior, ​​Universidade Federal de Goiás, UFG, Goiânia, Goiás, Brasil, sebastiaorios@ufg.br

Professor da Faculdade de Ciências Sociais e do Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais da Universidade Federal de Goiás. Pesquisador associado do Centro de Estudos Africanos da Universidade Eduardo Mondlane (Moçambique) e colaborador do Zentralinstitut für Lateinamerikastudien da Universidade Católica de Eichstätt (Alemanha). Doutor em Sociologia pela UnB / Universidade de Innsbruck, Áustria (1998), mestre em Literatura (1993) e bacharel em História pela UnB (1987). Atua nas áreas de Sociedade e Cultura Brasileira, Literatura Brasileira, Música e Sociedade, Cultura Popular / Patrimônio Imaterial, com vários registros de Folias de Reis e Congados em livros, CDs e vídeos.​

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Published

2023-06-20

How to Cite

DE OLIVEIRA DIAS, L.; DE LIMA SILVA (KABILAEWATALA), R.; RIOS CORRÊA JÚNIOR, S. Black performances, Postgraduate Studies and Social Isolation: Possible paths. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 210–246, 2023. DOI: 10.5216/ac.v8i2.74368. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/74368. Acesso em: 17 jul. 2024.