I am not a sewer of anyone's semen
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v7i2.70233Abstract
This article emerges from the desire to share the processes and procedures that resulted in the performance I am not a sewer of anyone’s semen. This movement cell is a part of the videodance Poetic terrorism: Small actions to enchant the outskirt, by the group Fragmento Urbano (Guaianases, São Paulo/SP). As a guiding thread The videodance screening took place at the XXX. As a guiding thread of this creative process, abortin and the practice of stealthing permeated the reflections, practices and creation, tied to personal experiences, as well as those of the black women in my family. Among the pretagogias of the rout are dance improvisation, logbooks and records through images and videos. As a result, it will be presented at the 13th Urban visions: International festival of dance in urban landscapes. Reports from friends and news broadcast by the media also helped to address this issue in a critical, sensitive and poetic way, in an attempt to reframe violence and trauma, in dance and possibilities for healing.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339f. Tese (doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
GILROY, Paul. O atlântico negro: Modernidade e dupla consciência. Tradução: Cid Knipel Moreira. São Paulo: Ed. 34. Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.
GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje. Anpocs. IV Encontro Anual da Associação Brasileira de Pós-Graduação e Pesquisa nas Ciências Sociais. P. 223 – 244. Outubro, 1984.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de racismo cotidiano. Grada Kilomba; tradução Jess Oliveira. Rio de Janeiro; Cobogó, 2019.
LIVES XXX. XXX. 25/06/21. XXX, XXX, XXX, XXX, XXX, XXX, XXX, XXX. Disponível em: XXX. Acesso em 25, ago, 2021.
Luedji Luna. Bom mesmo é estar debaixo d’água (álbum visual). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Z7lPX61UdJ4. Acesso em 25, ago, 2021.
MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: Corpo, lugar da memória. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras. Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Língua e Literatura: Limites e Fronteiras. Nº 26. P 63 – 81. Junho, 2003.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar. In; RAVETI, Graciela; ARBEX, Márcia. (Org.). Performance, exilio, fronteiras, errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2002. P. 69 – 89.
Ministério da saúde. Atenção Humanizada ao Abortamento – Normas Técnicas. 2º Edição. Brasília: 2011. P. 62. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/atencao_humanizada_abortamento_norma_tecnica_2ed.pdf. Acesso em 16, ago, 2021
NASCIMENTO, Abdias do Nascimento. O genocídio do negro brasileiro: Processos de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
PETIT, Sandra Haydée. Práticas pedagógicas para a Lei nº 10. 639/2003: a criação de uma nova abordagem de formação na perspectiva das africanidades. Juiz de Fora: 2016. v. 21. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19874 . Acesso em: 24, ago, 2021.
VIGOYA, Mara Viveros. As cores da masculinidade: Experiências interseccionais e práticas de poder na Nossa América. Tradução: Allyson de Andrade Perez. – Rio de Janeiro: Papéis Selvagens, 2018.
Terrorismo poético: Pequenas ações para encantar a quebrada. Criação: Fragmento Urbano. Orientações: Douglas Iesus e Tiago Reis. Produção: Anelise Mayumi e Iolanda Costa. Edição de imagens: Alice Soares. Trilha sonora: Thiago Sonho. Dançarines criadores: Anelise Mayumi, Beatriz Pontes, Caroline Machado, Cic Morais, Douglas Iesus, Eduardo Dialético, Iolanda Costa, Ivamar Santos, Liana Cunha, Luiz Negresco, Melvin Santhana, Munique Costa, Thiago Sonho e Tiago Reis. São Paulo. Youtube Cia. Artesãos do Corpo/Dança-Teatro. 13º Visões Urbanas. Festival Internacional de Dança em Paisagens Urbanas. 25/06/21. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=I529368jqNU. Acesso em: 24/08/21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Liana da Cunha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.