Other Reports New Stories
The textual and scenic process developed by Grace Passô and its relationship with issues of gender, subalternity and blackness.
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v8i1.70136Abstract
ABSTRACT
This article deals with issues of gender, black women and theater, this is done, in order to understand the relationship between gender, theatrical making and the construction of memory in the theatrical scene of Belo Horizonte, seeking to understand how a black woman, manages to break with a situation imposed by the patriarchy existing in the cultural scene of Belo Horizonte, imposing herself as a playwright, theater director and actress.
Downloads
References
ABÊ, Renato. Atriz Grace Passô fala sobre atuação e exclusões. Jornal O POVO. 01/05/2018 Disponível em: https://www.opovo.com.br/jornal/vidaearte/2018/05/atriz-grace-passo-fala-sobre-atuacao-e-exclusoes-ao-o-povo.html. Acesso em: 30/04/2022.
ALVARENGA, Geraldo Ângelo Octaviano de. Teatro em Belo Horizonte: de 1980 a 1990. (Dissertação de Mestrado em Artes) Belo Horizonte: UFMG, 2011.
ATHIE, Joyce. Ione de Medeiros segue na busca pelo experimento e comemora trajetória. Jornal O Tempo, 28/01/2018. Disponível em: https://www.otempo.com.br/diversao/magazine/ione-de-medeiros-segue-na-busca-pelo-experimento-e-comemora-trajetoria-1.1567588. Acesso em: 05/05/2022.
BOGART, Anne. A preparação do diretor. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BUTLER, Judith, Problemas de Gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
DAVIS, Angela. Mulheres, Raça e Classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FILGUERAS, Mariana. O teatro é uma espécie de aquilombamento. Continente, 24/04/2018. Disponível em: https://revistacontinente.com. br/secoes/entrevista/ro-teatro-e-uma-especie-de-aquilombamento. Acesso em: 21/04/2022.
hooks, bell; O feminismo é para todos. Políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.
HACKNEN, Douglas. 02/06/2020. Presidente da Fundação Palmares diz que movimento negro é uma 'escória maldita. Disponível em: https://jc.ne10.uol.com.br/politica/2020/06/5611250-presidente-da-fundacaopalmares-diz-que-movimento-negro-e-uma--escoria-mandita.html . Acesso em 07/05/2022.
KILOMBA, Grada, Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MARTINS, Leda Maria. Performance do tempo espiralar: poética do corpo – tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MILANI, Robledo. Temporada: Entrevista Exclusiva com Grace Passô. 12/09/2018. Disponível em https://www.papodecinema.com.br/entrevistas/temporada-entrevista-exclusivacom-grace-passo/. Acesso em: 04/05/2022.
OLIVEIRA, Leticia Mendes de. (In)visibilidades e empoderamento das encenadoras no teatro brasileiro. Urdimento, Florianópolis, 2018, p. 157- 173. Acesso em: 12/05/2022.
PASSÔ, Grace. Por Elise. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.
PÉCORA, Luísa. Grace Passô: “A produção negra é um farol para a arte brasileira” 21/01/2019. Disponível em: https://mulhernocinema.com/entrevistas/grace-passo-a-producao-negra-e-umfarol-para-a-arte-brasileira/. Acesso em: 06/05/2022.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.
ROMAGNOLLI, Luciana. Entrevista – 16 perguntas sobre passado e presente para Grace Passô 01/04/2013. Disponível em: https://www.horizontedacena.com/entrevista-16-perguntas-sobre-passado-epresente-para-grace-passo/. Acesso em: 01/05/2022.
SIMÕES, Lucas. As vozes de Grace Passô - Atriz e dramaturga apresenta em BH novo espetáculo “Preto” e prepara continuação do aclamado solo “Vaga Carne” 13/04/2018. Disponível em: https://www.obeltrano.com.br/portfolio/as-vozes-de-grace-passo/. Acesso em: 17/07/2021.
TV BRASIL, Programa Espaço Público. 1 vídeo (58:14) Entrevista: Conceição Evaristo. Publicado pelo canal youtube em: 18/06/2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3oeouOXKDbU. Acesso em: 15/05/2022.
TV BRASIL, Programa Espaço Público. 1 vídeo (27:22) O Trilha de Letras recebe a escritora Conceição Evaristo. Publicado pelo canal youtube em: 20/03/2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9lpOGN36WxA acesso: 18/05/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Osmar Vanio Fernandes, Alberto Tibaji
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.