From maxixe to samba de gafieira

pathways for a literature review of brazilian ballroom dances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i1.69242

Abstract

Faced with a sparse and fragmented field of studies, the researcher of Brazilian ballroom dances encounter enormous difficulties when needs constructing a literature review about the history of these dances. We intend to provide the subject researcher with a glimpse of the field which can facilitate this work. Therefore, the paper aims to analyze the scientific production of recent years, identifying in which areas research on the history of Maxixe and Samba de gafieira has been developing in Brazil. We searched for papers published in peer-reviewed journals between 2000 and 2021 in the Google Scholar, Scielo, Redalyc.org, and FGV library databases. We found that History is the most relevant area in the production of knowledge about Brazilian ballroom dancing's history. This area presents research on Brazilian popular music and the forms of leisure and associations of the working class in Rio de Janeiro in the late 19th century and early 20th century. After analyzing the materials founded, we concluded that the race-class key is essential for a less partial and biased understanding of Brazilian ballroom dancing's history.

Keywords: literature review; maxixe; gafieira; brazilian ballroom dances; history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline dos Santos Paixão, Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, Brasil

Mestre em História, Política e Bens Culturais pela Escola de Ciências Sociais da Fundação Getúlio Vargas-RJ (2020). Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará – UFC (2007), professora de danças de salão por mais de quinze anos. Interesses de pesquisa em história das danças de salão brasileiras e história das corporalidades, danças e formas de lazer das camadas populares.

References

ALVES, Andréa M. A dama e o cavalheiro: um estudo antropológico sobre envelhecimento, gênero e sociabilidade. Rio de Janeiro: editora FGV, 2004.

ANDRADE, Mário de. Pequena história da música. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

ARAÚJO, Samuel. Movimentos musicais: Guerra-Peixe para ouvir, dançar e pensar. Revista USP, São Paulo, USP, n. 87, pp. 98-109, set./nov. 2010.

AVELAR, Idelber. Entre o violoncelo e o cavaquinho: música e sujeito popular em Machado de Assis. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, Universidade de Brasília, n. 37, pp. 171-188, 2011.

CADÚS, Eugenia. Narrativas dominantes e violência epistêmica na historiografia das danças argentinas: possibilidades de desobediência. In: GUARATO, Rafael; MARQUES, Roberta Ramos; CADÚS, Eugênia. Memórias e histórias da dança por vir. Salvador-BA: Editora ANDA, 2020. pp. 16-36. Vol. 7. Disponível em: https://portalanda.org.br/wp-content/uploads/2020/12/ANDA-2020-EBOOK-7-MEM%C3%93RIAS-E-HIST%C3%93RIAS-1.pdf. Acesso em: 07 mai. 2021.

CARLONI, Karla. Dança e identidade nacional na imprensa carioca do início do século XX: diálogos culturais e relações étnicas e de gênero. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre-RS, PUC – Rio Grande do Sul, v. 44, n. 2, pp. 365-379, maio/agosto de 2018.

EFEGÊ, Jota. Maxixe, a Dança Excomungada. 2ª. ed. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2009 [1974].

GUARATO, Rafael. O culto na história da dança: olhando para o próprio umbigo. In: VI Congresso da ABRACE, v. 11, n. 1, São Paulo, 2010. Anais.

LOPES, Antonio Herculano. Um forrobodó da raça e da cultura. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, ANPOCS, v. 21, n. 62, pp. 69-83, out. 2006.

LOPES, Nei & SIMAS, Luiz A. Dicionário da História Social do Samba. 1ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

MARQUES, Roberta Ramos; BRITTO, Fabiana Dultra. Reagências do/no presente: propostas para o ensino de uma historiografia da dança, corporificada e afetiva. Revista Pós, Belo Horizonte, UFMG, v. 8, n.16, pp. 1-24, nov. 2018.

MELO, Victor Andrade. Educação do corpo – bailes no Rio de Janeiro do século XIX: o olhar de Paranhos. Educação & Pesquisa. São Paulo, USP, v. 40, n. 3, pp. 751-766, jul./set. 2014.

NAPOLITANO, Marcos; WASSERMAN, Maria Clara. Desde que o samba é samba: a questão das origens no debate historiográfico sobre a música popular brasileira. Revista Brasileira de História. São Paulo, ANPUH, v. 20, n. 39, pp. 167-189, 2000.

NAPOLITANO, Marcos. História e música popular: um mapa de leituras e questões. Revista de História. São Paulo, USP, n. 157, pp. 153-171, dez. 2007.

________________. Cartografias transatlânticas da música popular nas Américas. Revista USP. São Paulo, USP, n. 123, pp. 45-58, out./nov./dez. 2019.

NETO, Lira. Uma história do samba: volume I (As origens) - 1ª ed. - São Paulo: Companhia das letras, 2017.

NUNES, Bruno Blois; NASCIMENTO, Flávia Marchi. Produção de conhecimento sobre danças de salão: um levantamento de livros, teses e dissertações no Brasil. Revista da Fundarte, Montenegro-RS, n. 41, ano 20, pp. 1-20, abril/junho de 2020. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/701 Acesso em: 31 mai. 2021.

PERNA, Marco Antonio. Samba de Gafieira: a história da dança de salão brasileira. 2ª ed. Rio de Janeiro: O Autor, 2001.

PEREIRA, Leonar Affonso de Miranda. Os Anjos da Meia-Noite: trabalhadores, lazer e direitos no Rio de Janeiro da Primeira República. Revista Tempo. Niterói-RJ, UFF, v. 19, n. 35, pp. 97-116, jul./dez. 2013.

________________. No ritmo do Vagalume: culturas negras, associativismo dançante e nacionalidade na produção de Francisco Guimarães (1904-1933). Revista Brasileira de História. São Paulo, ANPUH, v. 35, n. 69, pp. 13-33, 2015.

_______________. A dança da política: trabalhadores, associativismo recreativo e eleições no Rio de Janeiro da Primeira República. Revista Brasileira de História. São Paulo, ANPUH, v. 37, n. 74, pp. 63-88, 2017.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

SILVA, Carmi Ferreira. Por uma história da dança: reflexões sobre as práticas historiográficas para a dança, no Brasil contemporâneo. Salvador-BA: Programa de Pós-Graduação em Dança/ UFBA, 2012. Dissertação (Mestrado em Dança).

SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. Rio de Janeiro: Mauad Editora Ltda, 1998.

TINHORÃO, José Ramos. Pequena história da música popular: da modinha ao tropicalismo. São Paulo: Art Editora, 1986.

VEIGA, Felipe Berocan. “O ambiente exige respeito”: etnografia urbana e memória social da Gafieira Estudantina. Niterói-RJ: Programa de Pós-Graduação em Antropologia/ UFF, 2011. Tese (Doutorado em Antropologia).

_________________. A dança das regras: a invenção dos estatutos e o lugar do respeito nas gafieiras cariocas. Revista Antropolítica, Niterói-RJ, UFF, n.33, pp. 51-71, 2. sem. 2012.

VELLOSO, Mônica Pimenta. A dança como alma da brasilidade: Paris, Rio de Janeiro e o maxixe. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Paris, Cerma – Mondes américains

École des hautes études en sciences sociales, Colloques, pp. 1-13, 15 março de 2007. Disponível em: https://journals.openedition.org/nuevomundo/3709. Acesso em: 24 mai. 2021.

VILLAR, Fernando; GUNESCH, Julia. Considerações iniciais sobre hibridação cultural e a dança de salão brasileira samba de gafieira. Revista Cidade Nuvens, Crato-CE, Universidade Regional do Cariri, n. 1, v.1, pp. 30-45, maio/junho 2020.

Published

2021-07-29 — Updated on 2021-07-30

Versions

How to Cite

DOS SANTOS PAIXÃO, A. From maxixe to samba de gafieira: pathways for a literature review of brazilian ballroom dances. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 349–375, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.69242. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/69242. Acesso em: 18 jul. 2024.