The concepts of ‘dança de rua’ and ‘danças urbanas’ and how they help us to understand a little more about coloniality (Part II)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i1.68328

Abstract

This text constitutes the second part of the effort to explain the concept of street dance and its specificities in relation to the notion of urban dances. For this purpose, it explains street dance and urban dances from their historical, aesthetic, georeferential configurations and the experience of members of these dances in Brazil. The purpose is to show how forms of coloniality in dance operate through the migration between terms, a process accompanied by tensions and conflicts that involve the process of making the culture of dancing not detached from the people who dance, their values, behaviors and knowledge.

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Author Biography

Rafael Guarato, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Historiador da dança e professor do curso de graduação em Dança e dos Programas de Pós-Graduação em Artes da Cena e Performances Culturais da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutor em Historia e Líder do Grupo de Pesquisa em Memória e História da Dança (CNPq) e membro da Red Descentradxs - Descentrar la Investigación en Danza. Além de artigos publicados em diferentes periódicos nacionais e internacionais, é autor dos livros "Dança de rua: corpos para além do movimento" (2008) e "Ballet Stagium e a fabricação de um mito" (2019). 

Published

2021-07-29

How to Cite

GUARATO, R. The concepts of ‘dança de rua’ and ‘danças urbanas’ and how they help us to understand a little more about coloniality (Part II). Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 150–175, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.68328. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/68328. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Eixo 2: Histórias situadas