The Creation of a queen with corporealitys of axé

other scenes, other aesthetic paths.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i1.67931

Abstract

In this dialogue, we want to reflect practices and methodologies of creative processes for the scene in which aesthetics of body matrixes from Afro-Brazilian cultures are contained. Thus, aesthetic and technical paths are proposed as a perspective and alternatives for another way of thinking about the scene today.. I will have as inspiration axes the figure of the African queen Nzinga, the terminology Axé, which shows itself as an alternative to think about energy for the body on stage and the concept of Corponegritude that is the result of the researches I have carried out .

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Author Biography

Jonas de Lima Sales, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil.

Ator, diretor, coreógrafo e professor efetivo do Departamento de Artes Cênicas da Universidade de Brasília (UnB), é Pós-doutor pela Faculdade de Motricidade Humana da Universidade de Lisboa, Doutor em Arte/UnB. Mestre em Educação e Especialista em Dança pela UFRN, desenvolve atualmente atividades que se relacionam com teatro, dança, arte-educação e culturas tradicionais. Coordenador do grupo de pesquisa e extensão Cena Sankofa – Núcleo de estudos das corporeidades e saberes tradicionais na cena contemporânea. Suas pesquisas estão nos campos da corporeidade e negritude, manifestações cênicas tradicionais e pedagogias da cena.

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Published

2021-07-29

How to Cite

SALES, J. de L. The Creation of a queen with corporealitys of axé: other scenes, other aesthetic paths. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 176–200, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.67931. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/67931. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Eixo 3: Dramaturgias