Possible routes of an itinerary in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i1.65624

Abstract

This text is a report of the process in the construction of a map, sewn with pieces of pathways I covered, seeking to reflect on issues raised throughout my career as a dancer, teacher, and researcher in the arts. In this account, I present notions of body, dance, cultural democracy, and youth, woven along a route that translates into a way of being an artist, researcher, and educator in the search for a dance own. This is a trajectory of reflection of the relationship of young people with dance, which showed me directions to rethink artistic procedures, both in the scenic creation and in the formative processes. On these lines I followed, I do not intend to give definitive answers, but share paths drawn in my own map. An always unfinished process that is done between learning, breaks and unlearning and the risk of wandering in new territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Violeta Vaz Penna, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brasil.

Violeta Vaz Penna é psicóloga, doutoranda em artes (EBA/UFMG), mestre em educação (FAE/UEMG) e especialista em Gestão e Políticas Culturais (Cátedra Unesco e Universidade de Girona). É educadora, dançarina e pesquisadora das relações entre juventude, periferia e cena contemporânea em dança.

References

ARNTZ, William, CHASSE. Betsy, VINCENTE, Mark. Quem somos nós? Rio de Janeiro: Prestígio Editorial, 2007.

BOTELHO, Isaura M. Os públicos da cultura: desafios para as Políticas culturais. Revista Observatório Itaú Cultural, Itaú Cultural, São Paulo, número 12, p.8-18, maio/ago. de 2011.

CAMPELO, Carmute (org.). Tenso equilíbrio na dança da sociedade. São Paulo: SESC, 2005.

DAYRELL, Juarez. A música entra em cena: o rap e o funk na socialização da juventude. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: 2003. n. 24 p.40-52. Disponível em: http//www.fae.ufmg.br/objuventude. Acesso em 10 abr. 2008.

DAYRELL, Juarez (org.) Por uma pedagogia das juventudes: experiências educativas do Observatório da Juventude da UFMG. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016. Disponível em: http: www.fae.ufmg.br/objuventude. Acesso em 10 abr. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

GOUVEIA, Maria Alice M. Democratização da Cultura. In: CAMPELO, Carmute (org.). Tenso equilíbrio na dança da sociedade. São Paulo: SESC, 2005. p. 98-117.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Editora Ática. 1994

MERLEAU-PONTY, Maurice. A fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 3a Edição. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

SPOSITO, Marília Pontes; SILVA, Hamilton Harley Carvalho; SOUZA, Nilson Alves de. Um balanço preliminar de iniciativas públicas voltadas para jovens em municípios de regiões metropolitanas. 2005. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/downloads/pf/nac_juv.pdf. Acesso em: 10 mai. 2008.

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Editora 34, 1998.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Editora Ática. 2009.

Published

2021-07-29

How to Cite

VAZ PENNA, V. Possible routes of an itinerary in dance. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 227–252, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.65624. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/65624. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Eixo 3: Dramaturgias