SOL E LAMA

Corpo e morte em Tatsumi Hijikata e Yukio Mishima a partir de Cores Proibidas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v6i2.65523

Abstract

The performance that became known as the Ankoku Butoh's inaugural work by Tatsumi Hijikata was named Forbidden Colors, making a direct allusion to the title of the novel written by Yukio Mishima. From this purposeful act, an eleven-year friendship between these artists emerged. This article presents from the Writer and Dancer's Forbidden Colors the distinctions between their perspectives on death, directly linked to the ways that investigated their own bodies. A clash is proposed between the Healthy Body in Mishima - forged by the strict doctrine of the Sun and Steel - and the Debilitated Body in Hijikata - open and porous as befits the wisdom announced by the mud.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABEL, Thiago. (Po)éticas do Ctônico: Primeiros Movimentos do Butô no Brasil. Campinas: Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da Universidade Estadual de Campinas, 2017. Dissertação.
BAIRD, Bruce; CANDELÁRIO, Rosemary. The Routledge Companion to Butoh Performance. Londres, Nova York: Routledge, 2018.
CARVALHO, Danilo Bilate de. Nietzsche e a Aceitação Trágica da Vida. Existência e Arte, São João Del-Rei, Universidade Federal de São João Del-Rei, v. III, ano III, janeiro a dezembro de 2007. Revista eletrônica disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/existenciaearte/Edicoes/3_Edicao/Danilo%20Bilate%20FILOSOFIA.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.
CUNHA, Andrei; KANASHIRO, Victor. Suicídio e Política em Tradução: Mishima como um texto brasileiro. Letras & Letras, v. 32, n. 1, p. 244-266, 21 ago. 2016.
ECO, Umberto (org.). História da Beleza. Rio de Janeiro: Record, 2004.
FRALEIGH, Sondra; NAKAMURA, Tamah. Hijikata Tatsumi and Ohno Kazuo. Nova York: Routledge, 2006.
GREINER, Christine. Leituras do Corpo no Japão e suas diásporas cognitivas. São Paulo: n-1 edições, 2015.
GREINER, Chirstine. A potência da arte e do corpo no exercício da alteridade. Ágora: modos de ser em dança, v. 2. Org.: Gilsamara Moura; Douglas de Camargo Emilio. Alumínio: Jogo de Palavras, 2019, v.2.
KUSANO, Darcy. Íntima relação com o Sol. Revista Cult, 2019. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/intima-relacao-com-o-sol/. Acesso em: 13 ago. 2020.
MISHIMA, Yukio. Confissões de uma máscara. São Paulo: Vertente, Círculo do Livro, 1976.
MISHIMA, Yukio. Sol e aço. São Paulo: Brasiliense. 1986
MISHIMA, Yukio. Cores proibidas. São Paulo: Companhia das Letras. 2002.
NAGAE, Neide Hissae. Yukio Mishima. Fundação Japão, 1981. Disponível em: https://fjsp.org.br/wp-content/uploads/2018/08/04_Histo%CC%81rico_Yukio-Mishima.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.
NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo: Martin Claret, 2014.
PERETTA, Éden. O Soldado nu: raízes da dança butô. São Paulo: Perspectiva, 2015.
SCOTT-STOKES, Henry. A vida e a morte de Mishima. Porto Alegre: L&PM, 1986.
UNO, Kuniichi. (2012). A gênese de um corpo desconhecido. São Paulo: n-1 edições. 2012.
UNO, Kuniichi. Hijikata Tatsumi: Pensar um Corpo Esgotado. São Paulo: n-1 edições. 2018
TDR – The Drama Review, Cambridge, v. 44, n. 1, spring 2000. (Hijikata Tatsumi: the words of Butoh. Org.: Nanako Kurihara).
VIALA, Jean; MASSON-SÉKINÉ, Nourit. Butoh: shades of darkness. Tóquio: Shufunotomo, 1988.

Published

2020-12-26

How to Cite

ABEL, T.; ALEIXO, D. SOL E LAMA: Corpo e morte em Tatsumi Hijikata e Yukio Mishima a partir de Cores Proibidas. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 6, n. 2, p. 468–493, 2020. DOI: 10.5216/ac.v6i2.65523. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/65523. Acesso em: 17 jul. 2024.