ANIMA AND/IN PERFORMANCE

Pathways in the poetics of femininity

Authors

  • João Vítor Ferreira Nunes Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v6i1.63327

Abstract

This study introduces the development of the female figure in a concrete way, being characterized as a contemporary framework for theoretical and practical thoughts. By outlining the research through scene arts, the researcher - perhaps scene poet - created ritualistic scenes from his own narratives and singular rites of other narratives through playful games. Thus, communications through speech and performance were enabled by contacting directly its creative anima-energy (Jung, 2000b). This material can be seen as a supposed chronological cartography in the face of dialogue in which they include gender theories, artistic manifestations and break with a compulsory heteronormative education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Vítor Ferreira Nunes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

João Vítor Mulato é artista-docente em formação, vinculada a Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), realizando pesquisa de Doutorado no Programa de Pós-graduação em Teatro (PPGT). Mestra em Artes Cênicas pelo PPGArC da UFRN e Teatro pela mesma instituição.

References

BEAUVOIR, Simone de. O Segundo Sexo: fatos e mito. v. I. Tradução Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980a.
____________________. O Segundo Sexo: a experiência vivida. v. II. Tradução Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980b.
DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. Viginie Despentes; tradução Márcia Bachara. – São Paulo: n-1 edições, 2016.
ESTES, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com os lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Clarissa Pinkola Estes; tradução de Waldéa Barcellos; consultoria da coleção, Alzira M. Cohen. – Rio de Janeiro: Rocco, 1994a.
____________________. A ciranda das mulheres sábias: ser jovem enquanto velha, velha enquanto jovem. Clarissa Pinkola Estés; tradução de Waldéa Barcelos. – Rio de Janeiro: Rocco, 2007b.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Silvia Federici, São Paulo (SP): ed. 01, 2004.
FEINSTEIN, KRIPPNER, David & Stanley. Mitologia Pessoal: a psicologia evolutiva do self. São Paulo: Cultrix, 1992.
GENNEP, Arnold van. Os Ritos de Passagem. Petrópolis: Vozes, 2011.
JOHNSON, Robert A. He: a chave do entendimento da psicologia masculina: uma interpretação baseada no mito de Parsifal e a procura do Santo Graal, usando conceitos psicológico jungianos. Robert A. Johnson. São Paulo: Mercuryo, 1987.
JUNG, Carl Gustav. Psicologia do inconsciente. São Paulo, Editora Vozes, 1984a.
_______________. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 2º ed. Petrópolis: Vozes, 2000b.
_______________. Psicologia e Alquimia. C. G. Jung. – 6. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2012c.
_______________. (1875 – 1961). O espírito na arte e na ciência. C. G. Jung. 8. ed. – Petrópolis, Vozes, 2013d.
JUNG, Emma. Animus e Anima – São Paulo: Cultrix, 2006.
LYRA, Luciana de Fátima Rocha Pereira de. Caboclos, guerreiras, artistas de f(r)icção: cravos e pérolas d’alma. Urdimento, v.2, n. 25, p. 72-83, dezembro, 2015.
PITTA, Danielle Perin Rocha. Iniciação à Teoria do Imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro, Editora Atlântica, 2005.
STEIN, Murray. Jung, o mapa da alma: uma introdução. 5º Ed. – São Paulo: Cultrix, 2006.
TIBURI, Marcia. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. Marcia Tiburi. – 6ª ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
TURNER, Victor. O Processo Ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrôpolis, Vozes, 1974a.
______________. Floresta de Símbolos: aspectos do ritual Ndembu. Niterói, RJ, 2005b.

Published

2020-07-25

How to Cite

NUNES, J. V. F. ANIMA AND/IN PERFORMANCE: Pathways in the poetics of femininity. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5216/ac.v6i1.63327. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/63327. Acesso em: 16 aug. 2024.