WOMEN IN MAMULENGO, TRANSFORMING THE PREJUDICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v6i1.62195

Abstract

This article is an excerpt from a fieldwork developed in 2017, during the master's degree in the Postgraduate Program in Performing Arts (PPG-CEN) at the University of Brasília (UnB). This research aimed to investigate the new generations of mamulengueira’s women in the city of Glória de Goitá, in Pernambuco. Mamulengo is a popular form of puppet theater and, as an oral tradition, is constantly being updated by its producers. With an intense public participation, the shows also contribute to the strengthening of the identity of that people, as they lend their stage for reflection and dialogue on the values, desires and individual and collective experiences. Therefore, a dynamic and continuous relationship is established in which the Mamulengo tradition and culture mutually influence each other. Considering this perspective and starting from the hypothesis that the insertion of women in an environment traditionally dominated by men, such as Mamulengo, opens space for new perspectives and paradigms, especially around the female universe. This article raises the following questions: how the playful women of the new generation resignify and re-elaborate the Mamulengo tradition, how is the reception of the shows produced by them and how they deal with prejudice.

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Author Biography

Barbara Duarte Benatti, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil.

Graduada em Administração com ênfase em Hotelaria pelo Instituto de Educação Superior de Brasília - IESB (2005). Licenciada em Educação Artística: Artes Cênicas, pela Universidade de Brasília-UnB (2008). A monografia para a conclusão do curso, abordou a questão da inclusão das artes em oficinas terapêuticas no Centro de Atenção para usuário de álcool e outras drogas - CAPS ad. Pós-graduada com especialização em Hotelaria Hospitalar, pela Universidade de Brasília-UnB (2009), dando desenvolvimento a pesquisa iniciada na graduação, ampliando o repertório sobre a inclusão das artes no processo de recuperação. Mestre em Artes Cênicas (2017), pela Universidade de Brasília-UnB. A dissertação explorou o teatro de bonecos do Mamulengo e a inclusão das mulheres, ressignificando a brincadeira. O trabalho foi selecionado como melhor dissertação na área de linguística, letras e artes junto ao prêmio UnB de dissertação e tese do ano de 2017. Atualmente é membro do BASis do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Pesquisa principalmente nos seguintes temas: teatro de bonecos popular do nordeste, mamulengo, narrativas orais e histórias de vida. (Texto informado pelo autor)  

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Published

2020-07-25

How to Cite

BENATTI, B. D. WOMEN IN MAMULENGO, TRANSFORMING THE PREJUDICE. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5216/ac.v6i1.62195. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/62195. Acesso em: 27 jul. 2024.