FIGURINO: COMPONENTE DETERMINANTE NA ABORDAGEM CÊNICA E NA COMPOSIÇÃO VISUAL DO ESPETÁCULO DE ÓPERA.
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v4i2.54767Keywords:
Figurino, Traje de cena, Contexto, Ópera,Abstract
Este artigo reflete sobre o sentido e o significado do figurino no espetáculo de ópera, destacando sua importância como componente expressivo e determinante na encenação. As abordagens cênicas no teatro lírico envolvem transposições espaço temporais e mudanças de narrativa que incidem diretamente no processo criativo dos figurinos e de seus acessórios. Nesse sentido, refletimos sobre como as convenções de estilo, datações preestabelecidas pelo libreto, bem como as narrativas textuais e musicais da ópera, podem determinar a visualidade do espetáculo, sobretudo no tocante ao figurino. Sendo assim, procuramos sondar, de que maneira os figurinos históricos, modernos, atemporais, entre outras denominações, podem condicionar o processo da encenação, assim como influir na percepção do público.
Downloads
References
Livros:
BARTHES, 1965.
DORFLES, 1984.
HAREWOOD, C (ed.), 1991.
MOSTAÇO, 2015.
PAVIS, 2008.
WILDE, Oscar, 1957. p. 207-240.
Periódicos:
ALEXANDRE, Ivan A. Lost in Transposition. In. MERLIN, Christian (Org). Opéra et mise en scène. Paris, n. 241, p.32-39, novembro 2007. Número especial.
ARRUGA, Lorenzo. Figure che invocano da farsi ritratto. In: GARAVANI, Valentino. L’atelier dell’illusione. Teatro alla Scala: Quarant’anni di costumi. Milano: Mazzucchelli, 1985. p. 26-29.
Documento eletrônico:
BARBIERI, Donatella. Encounters in the Archive: Reflections on costume. V&A Online Journal. Issue n.04. p.1-15. Londres: 2012. Disponível em: http://www.vam.ac.uk/content/journals/research-journal/issue-no.-4-summer-2012/encounters-in-the-archive-reflections-on-costume/. Acesso em: 20.out. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.