THE LOOK OF OUNCE: EXPERIENCE WAYS

Authors

  • Andreia Duarte Figueiredo Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v4i1.52284

Keywords:

indigenous, colonization, corporality, experience, actor.

Abstract

The present paper seeks to present and recognize the experience as a way of thinking and doing within the Scene Art, in order to invite a reflection on the possibility of a relationship between the indigenous issue and the theater. Thus, it presents a course that has taken place during 18 years of experience, research and artistic creation, recognizing the way that stimulated research, transformations and results that brought new fissures. At all times there was a desire for a theater that value the autonomy of the actor as creator, in the quest to construct a poetic-political scene. It is relevant to say that the conceptual and practical conjuncture was made in the dialogue with the Kamayura knowledge, of Brazilian indigenous leaders, in the discussion of corporeity, on the basis of performance studies and on the notion of experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andreia Duarte Figueiredo, Universidade de São Paulo

Andreia Duarte é atriz, pesquisadora, professora e produtora em artes cênicas. Doutoranda em Teatro da ECA/USP com pesquisas sobre descolonização a partir de referenciais da vida indígena e o teatro contemporâneo de resistência. Já participou como atriz de diferentes espetáculos, atua no solo Gavião de duas cabeças (direção Juliana Pautilla) e está em processo de criação com a diretora Lili Monteiro.

References

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo: USP, v.8, p. 197–210, nov. 2008.

FERNANDES, Silvia. Teatralidade e performatividade na cena contemporânea. Repertório: Teatro e Dança, Salvador, v.14, n. 16, p. 11-23. 2011.

FIGUEIREDO, Andreia. Palestra do líder Davi Kopenawa. (Mediação Andreia Duarte). Cadernos de anotação. SP Escola de Teatro. 2018.

FIGUEIREDO, Andreia. O instante da cena do índio, a expressão poética de uma experiência. Local: Programa de Pós Graduação/Universidade Federal de Minas Gerais, 2015. 120 p. Dissertação (Mestrado em Arte).

FIGUEIREDO, Andreia. CARNEIRO, Juliana. Gavião de duas cabeças. (Texto) 2016a.

FIGUEIREDO, Andreia. CARNEIRO, Juliana. Gavião de duas cabeças. (Programa) 2016b.

FIGUEIREDO, Andreia. CARNEIRO, Juliana. Gavião de duas cabeças. (Projeto). 2017.

INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Povos Indígenas no Brasil: 2011 – 2016. (Editores gerais: Beto Ricardo e Fany Ricardo). São Paulo: Instituto Socioambiental, 2017.

INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Almanaque Socioambiental Parque Indígena do Xingu 50 anos. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2011.

KAMAYURA, Tacumã; KAMAYURA, Kanutary. Moroneta Kamayura: histórias Kamayura. Organização Andreia Duarte. Belo Horizonte: Literaterras; FALE/UFMG, 2013.

KRENAK, Ailton. Ailton Krenak. Org. Sérgio Cohn. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Azougue, 2015. P 264.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: Palavras de um xamã Yanomami. Trad. Beatriz Perrone. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LARROSA, Jorge. Tremores, escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar. In: RAVETTI, Graciela; ARBEX, Márcia. (Orgs.) Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p. 69-91.

MARTINS, Leda Maria. A oralitura da memória. In: FONSECA, Maria N. S. (Org). Brasil Afro-Brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

OKAMOTO, Eduardo. Dramaturgia de ator na intracultura. 2009. Dissertação (Doutorado em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

RICHARDS, Thomas. Trabalhar com Grotowski sobre as ações físicas. São Paulo: Perspectiva, 2014.

RODRIGUES, Graziela. Bailarino pesquisador intérprete, processo de formação. Rio de Janeiro: Funarte, 2005.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

VILLAS BOAS, Orlando. A marcha para o oeste. 5ª ed. São Paulo: Globo, 1994.

Published

2018-07-31

How to Cite

FIGUEIREDO, A. D. THE LOOK OF OUNCE: EXPERIENCE WAYS. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 4, n. 1, p. 071–105, 2018. DOI: 10.5216/ac.v4i1.52284. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/52284. Acesso em: 6 jul. 2024.