LUA CAMBARÁ: A POETIC EXERCISE OF SCIENTIFIC CREATION.
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v3i1.46155Keywords:
Brazilian Literature, Lua Cambará, Archetype, Scenic creation, creative process.Abstract
This article deals with an investigation in process on the construction of the character Lua Cambará. The context of the Lua Cambará story by Ronaldo Correia Brito appears as material for the composition of scenes, in which the central character, Lua Cambará, still in latency and desire, has been sketched from the notion of archetype in Jung; Understanding archetype as an imaginary and action stimulus for the scenic creation, in order to use stimuli extracted from the own tale for the creation. From three exercises: laboratory, workshop and walk, as a kick-start, some reflections are arising on the character, whose layers are being understood as a triple aspect that embodies qualities of the archetypes of Oxum, Yansan and Nanã. This article, therefore, is a first exercise of analysis on the character Lua Cambará and the mode of creation that places this in an archetypal approach.
Downloads
References
BOLOGNESI, Mario Fernando. Experiência e história na pesquisa em artes. Art Research Journal/ Revista de Pesquisa em Arte. ABRACE, ANPPOM em parceria com a UFRN. Rio de Janeiro: 2014. 119p. vol. 1/1, ISSN: 2357-9978. 2014. 119p. Disponível em:
https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5258 acessado em 11 de ago. 2016.
BRITO, Ronaldo Correia. Lua Cambará. IN: BRITO, Ronaldo Correia. Faca. São Paulo: Cosac & Naify . 2003. 184p. ISBN: 85.7503- 174-0.
CLARK, Nathália Perry. Faca-face de um feminino sertanejo _ impressões do regionalismo contemporâneo de Ronaldo Correia Brito. Brasília: Programa de Pós-Graduação em Literatura/Universidade de Brasília. 2011. Dissertação (mestrado em Literatura e outras áreas do conhecimento).
CZIKSZENTMIHALY, Mihaly. A descoberta do fluxo: a psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Tradução de Pedro Ribeiro. Rio de Janeiro, Editora Rocco, 1999. ISBN 85.325.1014-0.
ELIADE, Mircea. Mitos, Sonhos e Mistérios. (Mythes, Rêves et Mystères, tradução de Samuel Soares) Lisboa, Portugual: Editora Edições 70, 1989.
FABIÃO, Eleonora. Corpo Cênico, Estado Cênico. Revista Contrapontos. Rio de Janeiro: 2010. 321-326p. vol.10, n.3. Disponível em: http://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/viewFile/2256/1721 Acessado 31 de jul. 2016.
JACOBI, Jolande. Complexo, arquétipo, símbolo na psicologia de C. J. Jung. São Paulo: Editora Cultrix, 1995.
NAPOLI, Franceso. Luigi Pareyson e a estética da formatividade: um estudo de sua aplicabilidade da poética do read-mady. Ouro Preto: Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Artes e Cultura/Universidade Federal de Ouro Preto. 2008. Dissertação. (Mestrado em Filosofia).
NAVARRO, Grácia, Maria. Corpo Ficcional: da Dança Brasileira ao Teatro Contemporâneo. Campinas: Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena/Universidade Estadual de Campinas. 2009. Tese. (Doutorado em Artes).
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. São Paul: Editora Companhia das Letras, 2001. 591p. ISBN: 978 - 85 - 359 - 0064 - 4.
ROYO, Victória Pérez. Sobre a pesquisa em artes: um discurso amoroso. Revista Brasileira de Estudos da Presença. Porto Alegre: 2015. 533-558p vol.5, nº3. E-ISSN; 2237-2660. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presen%C3%A7a acessado em 11 de ago. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.