“Parodiando o Bastardo” – a metodologia de trabalho com o bufão no caminho de um humor de denúncia
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v2i3.40351Keywords:
humor, bufão, denúncia, grotescoAbstract
Este artigo pretende trazer os desdobramentos práticos – aplicados na docência – a partir dos estudos desenvolvidos na pesquisa de mestrado concluída na Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo em 2013. A pesquisa tem como foco a relação entre a prática artística e política do ator a partir da experimentação com a figura do bufão. O estudo centra suas reflexões no caráter de denúncia e protesto do bufão, com seus jogos de paródia e blasfêmia, endereçando críticas e ações sempre em favor da liberdade. A partir destas perspectivas buscou-se uma metodologia de trabalho com a figura do bufão para o ator que deseja fazer a denúncia social.
Downloads
References
BARBOSA, Zé Adão e CARMONA, Daniela. Teatro: atuando, dirigindo, ensinando. Porto Alegre, RS: Artes e Ofícios, 2004.
ECO, Umberto. História da Feiúra. Rio de Janeiro: Record, 2007.
ECO, Humberto. História da Beleza. 2º edição. Rio de Janeiro: Record, 2010.
GAULIER, Philippe. Le Gégèneur: jeu lumière theater. Paris: Filmiko, 2007.
LECOQ, Jacques. O Corpo Poético. Uma pedagogia da criação teatral. Trad: Marcelo Gomes. São Paulo: Senac, 2010.
LOPES, Elisabeth Silva. Ainda é tempo de bufões. (Doutorado em Artes Cênicas), Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2001.
MINOIS, Georges. História do Riso e do Escárnio. Trad: Maria Elena O. Ortiz Assumpção. São Paulo: UNESP, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.