RELAÇÕES ENTRE PERFORMANCE E FLUXOS MIGRATÓRIOS NA OBRA DE LIDA ABDUL
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v2i2.36245Keywords:
Migração, Performance, Lida AbdulAbstract
Este artigo visa compreender como se dão as relações entre os processos de migração e criação artística nos trabalhos desenvolvidos pela artista afegã Lida Abdul. Esta tessitura constrói-se a partir de uma breve apresentação de sua trajetória artístico biográfica, além de uma análise na qual especula-se e argumenta-se sobre a influência de sua experiência como refugiada, na criação e produção de suas performances e vídeo-arte, tomando como exemplo a obra intitulada “Dome”, na qual torna-se evidente a perspicácia da artista ao capturar instantes, elaborar emoções, promover debates e olhar cuidadosamente para a realidade ao fazer dela um espaço para a produção e compartilhamento de sensibilidades e percepções.
Downloads
References
COHEN, Renato. A performance como linguagem. 3.ed. São Paulo, Perspectiva, 2011.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. p.197-210. In: Sala Preta, 2009.
GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. Tradução Renato Cohen. São Paulo, Perspectiva, 2005.
WENDEN, Catherine W. El fenómeno migratorio en el siglo XXI – Migrantes, refugiados y relaciones internacionales. 2. ed. Tradução de Grabriela Vallejo Cervantes. México: FCE, 2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.