Emergency Device

processes of creation, relational art and cultural pedagogies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v18.55319

Keywords:

Creation Processes, Aesthetic Relational, Cultural Pedagogies.

Abstract

This is a research record around the creative process of the Emergency Device. A large, comfortable red cushion in the middle of the path contains ideas that transgress certain norms of conviviality and creates new routines in the daily routine, allowing, rather than representing life, to remake it. Through artographical narrative, we give rise to stories and images, highlighting the approximations of this work with relational and site-specific art, understanding in its questioning character the possibility of awakening pedagogical events.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Andrade, Universidade Federal de Pernambuco

Artista Visual, Peformer e Professora de Artes Visuais na Educação Básica.

Luciana Borre, Universidade Federal de Pernambuco

Professora e coordenadora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais da Universidade Federal de Pernambuco. Professora e vice-coordenadora no Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás (FAV/UFG). Mestre em Educação pela PUCRS (2008); especialista em Gestão e Planejamento Escolar pela PUCRS (2006) e graduada em Pedagogia pela UFRGS (2004). Atuou como professora de Séries Iniciais e Artes Visuais na Educação Básica e em cursos de Formação de Professores.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In: AGAMBEN, Giorgio: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009, p. 25-51.

BAUMAN, Zygmunt, Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BOURRIAUD, Nicolas. Formas de vida: a arte moderna e a invenção de si. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

CANTON, Katia. Narrativas Enviesadas. São Paulo: Martins Fontes Ltda, 2009.

COUTINHO, Marcelo. 28 Notas da Invasão: Arte como Aletheia e Política como Dóxa, Outros Críticos. Recife: Cepe, 2016.

DEMPSEY, Amy. Estilos, escolas & movimentos: guia enciclopédico da arte moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

DIAS, Belidson. Artografia como Metodologia e Pedagogia em Artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Artes: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 21-28.

FERNÁNDEZ, Tatiana. Paisagens Híbridas. Em Dias, B.; Irwin, R.L. (Ed), Pesquisa educacional baseada em artes: a/r/tografia, Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

FERNÁNDEZ, Tatiana. A virada Pedagógica da Arte e o trânsito da identidade de artista-educador. Revista VIS. Programa de Pós-Graduação em Arte, Universidade de Brasília, p. 224 - 254, 01 jan. 2016.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

IRWIN, Rita. A/r/tografia. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Artes: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 27-35.

KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity, Arte & Ensaios (ed. 17), 1997, 166-187.

LADDAGA, Reinaldo. Estética da Emergência. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Published

2020-06-22

How to Cite

ANDRADE, L.; BORRE, L. Emergency Device: processes of creation, relational art and cultural pedagogies. Visualidades, Goiânia, v. 18, p. 25, 2020. DOI: 10.5216/vis.v18.55319. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/55319. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles