Pathosformel of rape: a journey through images of women harassment in western art

Authors

Keywords:

Pathosformel of rape., Aby Warburg, Atlas Mnemosyne., Images of Women Harassment.

Abstract

From the images of Plate 70 of Atlas Mnemosyne by Aby Warburg, we carried out an inventory of images of the pathosformel of the abduction in different times and places, including some visual and literary sources of the images. We describe the characteristics of the kidnapped woman's and the kidnapper's gestures, which are repeated and, therefore, persist with nuances throughout Western art. Contrary to certain interpretations that see passivity in the figuration of the kidnapped woman, we affirm the eloquence of the gestures of resistance, rejection and an attempt to escape despite the male physical superiority highlighted in the rhetoric of the muscles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Maribele Wedekin, University of the State of Santa Catarina (Udesc), Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, wedekinluana@gmail.com

Professora na graduação em Design, no Departamento de Design do Centro de Artes da UDESC e no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV-UDESC), Linha de Teoria e História das Artes Visuais. Realizou Pós-doutorado na linha de Teoria e História da Arte no PPGAV/UDESC (2016); doutorado em Psicologia (UFSC, 2015); M.A. em História da Arte pelo The Courtauld Institute of Art (University of London, UK, 2013/2014); mestrado em Antropologia Social (UFSC, 2000); Especialização em Estudos Culturais (UFSC, 1997); graduação em Educação Artística Habilitação em Artes Plásticas (UDESC, 1993). Membro do Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA), membro da Anpap (Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas) e membro da ABCA (Associação Brasileira de Críticos de Arte). Editora da revista Palíndromo (PPGAV - UDESC). 

Giovanna Costa Araujo, University of the State of Santa Catarina (Udesc), Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, giih.costa@hotmail.com

Graduanda em Design Industrial pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Iniciou suas pesquisas em história da arte na Iniciação Científica, concluindo a pesquisa em 2021. Defendeu recentemente seu trabalho de conclusão de curso, no qual aproxima a prática de painéis semânticos no Design com as pranchas do Atlas Mnemosyne de Aby Warburg. 

References

ARTSY. Kalam Patua. [S. l.], [202-]. Disponível em: https://www.artsy.net/artist/kalam-patua. Acesso em: 23 jan. 2022.

BRANDÃO, Junito de Souza. Dicionário mítico etimológico. Petrópolis: Vozes, v. 1, 1991.

BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia. Rio de Janeiro: Ediouro, v. 1, 2001.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa dolorosa. Valencia: Ediciones Shangrila, 2021.

GOMBRICH, Ernst. Aby Warburg: una biografia intellettuale. Milano: Abscondita, 2018.

SAXL, Fritz. Rembrandt y la Antigüedad clásica. In: La vida de las imágenes. Madrid: Alianza Editorial, 1989. p. 267- 277.

WARBURG, Aby. L’Atlas Mnemosyne. Paris: L’Écarquillé, 2012.

WARBURG, Aby. A presença do antigo. Escritos inéditos. Campinas: Editora da Unicamp, v. 1, 2018.

WITTKOWER, Rudolf. Arte e architettura in Italia (1600-1750). Torino: Einaudi, 2018.

Published

2024-03-26

How to Cite

WEDEKIN, L. M.; ARAUJO, G. C. Pathosformel of rape: a journey through images of women harassment in western art. Visualidades, Goiânia, v. 21, 2024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/78081. Acesso em: 13 may. 2024.