Dialoguing with Wrinkle, by Liliana Porter, to think about principles of Dialogical Discourse Analysis
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v21.74546Keywords:
Dialogical analysis of speech.; General aesthetics; Wrinkle.Abstract
Abstract
Our aim with this paper is to present research that derives from our interaction with the artwork Wrinkle, produced by the plastic artist Liliana Porter. From the voice(s) that constitute the artwork, we establish a dialogue with it based on principles of a general aesthetics that emerges from the writings of Bakhtin and other intellectuals of the Circle. These writings constitute what we recognize today as Dialogical Discourse Analysis.
Keywords: Dialogical analysis of speech.; General aesthetics; Wrinkle.
Downloads
References
AMORIM, M. Memória do objeto: uma transposição bakhtiniana e algumas questões para a educação. Bakhtiniana. Revista de estudos do discurso, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 23-41, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997/1928. Acesso em: 20 out. 2022.
BACHTIN, M. Il problema del contenuto, del materiale e della forma nella creazione letteraria. In: M. BACHTIN. Estetica e romanzo. Trad. Chiara Strada Janovic. 4ªed., Torino: Einaudi, 2006. p. 3-66.
BAKHTIN, M. [1975] Questões de literatura e de estética: A teoria do romance. Trad. Aurora Fornoni Bernardini et. al.3ª ed., São Paulo: Editora Unesp, 1993a.
BAKHTIN, M. [1924]. O problema do conteúdo, do material e da forma na criação literária. In: M. BAKHTIN. Questões de literatura e de estética: A teoria do romance. Trad. Aurora Fornoni Bernardini et. al.3ª ed., São Paulo: Editora Unesp, 1993b. p.13-70.
BAKHTIN, M. [1979]. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4ª ed., São Paulo: Martins Fontes, 2003a.
BAKHTIN, M [1919]. Arte e responsabilidade. In: M. BAKHTIN, Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4ª ed., São Paulo: Martins Fontes, 2003b. p. XXXIIIXXXIV.
BAKHTIN, M. M. [1920-1924]. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Paulo: Pedro e João Editores, 2010b.
BAKHTIN, M. [1954-55]. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRAIT, B; MAGALHÃES, A.(orgs). Dialogismo: teoria e(m) prática. São Paulo: Terracota, 2014.
BUBNOVA, T. Bakhtin e Benjamin: sobre Goethe e outras questões. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 145-172. 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/24664. Acesso em: 30 out. 2022.
BENJAMIN, W. [1955] A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: W. BENJAMIN. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e a história da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet. 7ª ed. São Paulo: Brasiliense. 1994. p.165-196.
CAMPOS, M. I. B. Compreensão sobre a arquitetônica em Bakhtin: fontes kantianas. Organon, Porto Alegre, v. 30, n. 59, 2015. DOI: 10.22456/2238-8915.56901. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/56901. Acesso em: 30 out. 2022.
DAHLET, V. As (man)obras da pontuação: usos e significações. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.
GOMPERTZ, Will. Isso é arte? 150 anos de arte moderna do impressionismo até hoje. Trad. Maria Luiza Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
FUNDAÇÃO CONSTANTINI. Verboamérica. MALBA collection, Buenos Aires: Platt Grupo Impressor, 2016.
ITAÚ CULTURAL, 2022. Papel de gelatina. Disponível em: https://enciclopedia. itaucultural.org.br/termo3887/papel-de-gelatina. Acesso em: 24 jul. 2022.
KANT. I. [1781] Crítica da razão pura. 5ª ed. Trad. Manuela Pinto dos Santos e Alexandre Fradique Mourujão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
MATTAR, M. R. El signo de la materialidad: convergencias entre el libro de artista y la poesía visual. eLyra. Revista da rede internacional Lyracompoetics. 13 (1). 2019, p.155- 168. http://dx.doi.org/10.21747/21828954/ely13a8. Acesso em: 10 set. 2022.
MEDVIÉDEV, P. N. [1928] O método formal nos estudos literários. Introdução crítica a uma poética sociológica. Trad. Ekaterina Vólkova Américo e Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Contexto, 2012.
PINACOTECA DO ESTADO. Arte no Brasil. Uma história na Pinacoteca de São Paulo. Guia de visitação. 2ª ed. São Paulo: Pinacoteca do Estado. 2013.
TAVARES, L.M; ARAÚJO, M.A. Tempo e espaço em Lessing e hoje: considerações sobre um estudo das relações entre palavra e imagem, In: Anais do Encontro nacional da associação nacional de pesquisadores em artes plásticas. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2019. p. 357-373. Disponível em https://anpap.org.br/anais/2019/PDF/ARTIGO/28encontro______TAVARES_Leonardo_Motta_e_ARA%C3%9AJO_Nivalda_Assun%C3%A7%C3%A3o_de_357-373.pdf. Acesso em: 04 ago. 2023.
QUEIJO, M. E.S. Corpus e objeto em perspectiva dialógica: uma análise em obras de M. Bakhtin. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 17, n. 2, 2022, p. 89–117. DOI: 10.1590/2176-4573p56746. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/ index.php/bakhtiniana/article/view/56746. Acesso em: 28 out. 2022.
SOBRAL. A. U. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do Círculo de Bakhtin. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
SPERANZA, G. A contratiempo. In: MALBA. Liliana Porter: el hombre con el hacha y otras situaciones breves. Buenos Aires, 2013. p. 9-15. Disponível em https://malba.s3.sa-east-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2020/07/Liliana-Porter-Elhombre- con-el-hacha.pdf. Acesso em: 19 jul. 2022.
TORTOSA, A. Liliana Porter: Wrinkle, wrinkle, little star. 2003. Disponível em: http://alinatortosa.blogspot.com/2016/04/wrinkle-wrinkle-little-star.html. Acessoem: 24 jul. 2022.
VOLÓCHINOV. V. (Círculo de Bakhtin). [1926]. A palavra na vida e a palavra na poesia. In: V. VOLÓCHINOV. (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e a palavra na 25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.