The irony of social realism: Sots-Art as an early stage of Russian Postmodernism

Authors

Keywords:

sots art, social realism, soviet art, russian literature, postmodernism

Abstract

Socialist art, which is shortly known as Sots-art is an art movement derived from the reality of Social realism by the late 1950's. The term was first used in 1972 by the artists Vitaly Komar and Alexandr Melamid to define the brand-new Russian pop-art as an alternative to American pop art. Sots-art is an ironic expression of oppresive social realism, therefore, allegorically approaches to Soviet totalitarism using typical Soviet discourses. Sots-art is quite closely related to Moscow (Russian) Conceptualism, namely share similar grounds, and therefore usually associated to it. One can say with certainty that both share the same views on art such as destroying the classic sense of art and creating a new art form. Sots-Art is also closely related to postmodernism, not only in terms of sense, but also technically. The movement makes use of postmodernism’s beloved techniques like deconstruction, intertextuality, and other rhetorical devices to release his voice. In this respect it is regarded as an essential component of Russian conceptualism and postmodernism. Having known that Soviet discourses played a crucial role in Soviet society’s memory, Sots-artists took advantage of its plain but picturesque language and inverted it to an Anti-Soviet art using the slogans and expressions that are inherent in them. Sots-art, as an art movement tends to reconsider and reevaluate the Soviet past by defamiliarizing, estranging socialist clichés. The reflections of this estrangement can be seen both in art and literature; especially in the works of Ilya Kabakov, Erik Bulatov, Dmitrri Prigov, Lev Rubinstein and Vladimir Sorokin. The history of Sots-art movement, its’ features and correlation with Russian postmodernism are examined and discussed in this paper.

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Author Biographies

Orçun Alpay, Karadeniz Technical University, Trabzon, Turkey, alpay_orcun@hotmail.com

Pesquisador doutor no Departamento de Língua e Literatura Russa na Karadeniz Technical University, localizada em Trebizonda, Turquia.

Almerinda da Silva Lopes, Federal University of Espírito Santo (Ufes), Vitória, Espírito Santo, Brazil, almerindalopes579@gmail.com

Professora Titular da Universidade Federal do Espírito Santo. Atua nos cursos de pós-graduação em Artes e em História da mesma Universidade. Possui Bacharelado em Desenho e Plástica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1972), Licenciatura em Educação Artística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1977), graduação em Pedagogia com especialização em Supervisão Escolar e em Administração Educacional, pela Faculdade de Filosofia Ciencias e Letras de Andradina (1980), Mestrado em Artes pela Universidade de São Paulo (1989) e Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997), com bolsa sanduíche na Universidade de Paris I (Panthéon Sorbonne). Realizou pós-doutorado em Ciências da Arte na Universidade de Paris I (2002) e Estágio-Pesquisa na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), Paris (2014). Foi membro do comitê área de artes - CA-AC do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (2018-2021). É membro do Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA), da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP), da Associação Internacional de Críticos de Arte (AICA), da Associação Brasileira de Críticos de Artes e do Instituto Histórico e Geográfico do Espírito Santo. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em História da Arte, atuando principalmente nos seguintes temas: arte moderna e contemporânea, arte e política, fotografia, pintura abstrata, gravura, arte e crítica e arte conceitual.

Tamara Silva Chagas, Federal University of Espírito Santo (Ufes), Vila Velha, Espírito Santo, Brasil, tamara.chagas1@gmail.com

Pesquisadora em História da Arte. Autora do livro Frederico Morais: a crítica de arte e seus desdobramentos, publicado pela EDUFES (editora da Universidade Federal do Espírito Santo), em 2019. Coorganizadora do livro Representações do Feminino na Antiguidade e no Medievo (Milfontes, 2022). Publicou artigos em revistas científicas nacionais e internacionais. Filiada à ANPUH. Atualmente, é doutoranda em História Social pelo PPGHis da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), desenvolve pesquisa na linha Representações e Ideias Políticas e é bolsista Capes. É mestra em Artes pela UFES e elaborou pesquisa na linha Estudos em História, Teoria e Crítica da Arte do PPGA/UFES. Tal pesquisa resultou na dissertação sobre tema original Da Crítica à Nova Crítica: as múltiplas incursões do crítico-criador Frederico Morais (2012), indicada para publicação em livro pela banca de defesa. O estudo abordou a Nova Crítica como proposta de expansão das atividades do crítico de arte para as funções de artista e curador. Tamara é graduada em Bacharelado em Artes Plásticas pela UFES (2008). É também graduada em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Vila Velha (UVV, 2019). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em história da arte contemporânea. Interessa-se principalmente pelos seguintes temas: crítica de arte, arte e política, arte dos anos 1960 e 1970, artistas mulheres, arte conceitual, pop art e arte brasileira.

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Published

2024-01-15

How to Cite

ALPAY, O.; DA SILVA LOPES, A.; SILVA CHAGAS, T. The irony of social realism: Sots-Art as an early stage of Russian Postmodernism. Visualidades, Goiânia, v. 21, 2024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/74428. Acesso em: 21 nov. 2024.