TRANSUASIVE MOVEMENT IN POETRY AND PAINTING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v21.72443

Keywords:

Transuasive Movement, Iconicity, Poetry, Painting

Abstract

This article examines how the iconic materiality of poetry written on paper and painting on canvas expresses a transuasive movement. Mainly based on concepts discussed by Charles Peirce (2010), Donis Dondis (1997), and Fayga Ostrower (1998, 1987), the analyses reveal that the operation from the iconic to the transuasive in poetry and painting occurs through the physical response of the receiver reacting against the work. This obsistence in the act of reading as gesture and movement made it possible to categorize the transuasive movement into endophoric and endoexohporic. This process becomes the driving force of the operating cognoscibility in the iconic materiality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josivan Antonio do Nascimento, Federal University of Piauí (UFPI), Teresina, Piauí, Brazil, josivnascimento@outlook.com

Doutorando em Letras, Área de Concentração em Literatura, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGEL) da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Letras, Área de Concentração em Literatura, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Professor de Língua Inglesa na Educação Básica pela Secretaria Estadual de Educação e Cultura do Piauí (SEDUC). Bolsista CAPES/DS.

Santiago Sena Sousa, Federal University of Delta do Parnaíba (UFDPar), Parnaíba, Piauí, Brazil, ufpi.santiago@gmail.com

Master’s student in Arts, Heritage and Museology at the Federal University of Delta do Parnaíba (UFDPar). Specialist in Literature, Cultural Studies and Other Languages ​​from the State University of Piauí (UESPI). Graduated in Visual Arts and History from the Federal University of Piauí (UFPI). Visual

Luizir de Oliveira, Federal University of Piauí (UFPI), Teresina, Piauí, Brazil, luizir@ufpi.edu.br

Completed his Doctorate in Philosophy at the University of São Paulo in 2003. Associate Professor of the Department of Philosophy, permanent professor of the Professional Master's Degree in Philosophy and the Postgraduate Program in Literature at the Federal University of Piauí, of which he is currently coordinator. He works in the area of ​​philosophy with a research project in Ethics, Aesthetics and Social Philosophy. It is dedicated to the thematic investigation of the confluence between Ethics and Aesthetics, with an emphasis on the interfaces between Philosophy and Literature.

References

ALBUQUERQUE, Lucilio. Anchieta escrevendo o poema à Virgem, 1906. Óleo sobre tela, 100,5 X 125,8. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/artistas/la_peg.htm. Acesso em: 23 fev. 2022.

ALBUQUERQUE, Lucilio. Efeito de Sol - Manhã em Niterói, s/d. Óleo sobre tela 85.00 cm x 91.00 cm. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra1291/efeito-de-sol-manha-em-niteroi. Acesso em: 23 fev. 2022.

ALBUQUERQUE, Lucilio. Expedição à Laguna, 1916. Óleo sobre tela, 5,45m X 3,42m. Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.meisterdrucke.pt/impressoesartisticas-sofisticadas/Lucilio-de-Albuquerque/351349/--Expedition-to-LagunadetailnPortugues:-Expedicao-a-Laguna-detalhen-.html. Acesso em: 23 fev. 2022.

FERRARI, León. [Sem título]. 1990. Pintura, pastel e tinta acrílica sobre madeira, 160 x 220 x 5 cm.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. Tradução de Ivone Terezinha de Faria; supervisão editorial de Vicente di Grado; participação de Emiko Sooma. Ed. rev. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2018.

BARRY, Jackson. Art, culture, and the semiotics of meaning: culture’s changing signs of life in poetry, drama, painting, and sculpture. New York: St. Marin’s Press, 1999.

CHILVERS, Ian (ed.). Dicionário Oxford de Arte. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

COUTO, Durvalino. Os caçadores de prosódias. Teresina: Projeto Petrônio Portela; Fundação Cultural do Piauí, 1994.

DEELY, John. Semiótica básica. Tradução de Julio C. M. Pinto. São Paulo: Ática, 1990. (Série Fundamentos; 80)

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FARIA, Ana Claudia; SILVA, Ítalo. Glossário etimológico de física. Natal: IFRN, 2019.

FLUSSER, Vilém. Gestures. Translated by Nancy Ann Roth. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014.

OSTROWER, Fayga. Universos da arte. Rio de Janeiro: Campus, 1987.

OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Tradução de José Teixeira Coelho Neto. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

PIGNATARI, Décio. Semiótica & Literatura. 6. ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2004.

RIFFATERRE, Michael. Semiotics of poetry. Bloomington & London: Indiana University Press, 1978.

SOARES, William Melo. Nadança dos peixes: antologia provisória. Teresina, PI: Bienal, 2015.

Published

2023-10-19

How to Cite

ANTONIO DO NASCIMENTO, J.; SENA SOUSA, S.; DE OLIVEIRA, L. TRANSUASIVE MOVEMENT IN POETRY AND PAINTING. Visualidades, Goiânia, v. 21, 2023. DOI: 10.5216/v.v21.72443. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/72443. Acesso em: 12 may. 2024.