Childhood and monstrosities: scenes of everyday (in)visibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v21.72362

Keywords:

Childhood; (In)visibility; Everyday Fascism

Abstract

The following text is an invitation to pay attention to children's presence in everyday life, against the backdrop of a context of weakening democracy and the growth of policies of exception and eminent barbarism. How do children and childhood appear? How is it (in)visibility produced? Under what speeches? When is childhood brought as a future sign? When is the future conditional on your exclusion? Questioning this paradoxical place, we bring 5 everyday scenes which circulate in different forms of media, to examine how evil rendered banal is converted into visual entertainment pedagogies, expressing colonialities and aestheticizing the exponential emergence of fascism.

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Author Biographies

Rita Ribes, State University of Rio de Janeiro (Uerg), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil, ritaribes@uol.com.br

Graduada em Filosofia (UFPEL). Doutora em Educação (PUC-Rio). Professora Titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd/UERJ). Procientista UERJ/FAPERJ. Cientista do Nosso Estado (FAPERJ). Pesquisadora do CNPq. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Infância e Cultura Contemporânea (GPICC).

Perseu Silva, Pedro II School, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil, perseusilva@gmail.com

Licenciado em Pedagogia pela UERJ. Especialista em Educação Infantil pela PUC-Rio. Mestre e Doutorando em Educação pela UERJ. Professor do Colégio Pedro II. 

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Published

2023-10-19

How to Cite

RIBES, R.; PEREIRA DA SILVA, P. Childhood and monstrosities: scenes of everyday (in)visibility. Visualidades, Goiânia, v. 21, 2023. DOI: 10.5216/v.v21.72362. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/72362. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Infâncias Contemporâneas, Arte e Pedagogias Culturais