Is it possible teaching to make movies without know how?... shared learnings in audiovisual narrative realization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v21.72339

Keywords:

Movie, Education, Production of narratives, Shared learning

Abstract

The main challenges of including audiovisual production in school education are the lack of equipment and the lack of familiarity by the teachers with the various stages of movies production. But what seems to be an obstacle may become a project of shared learning. In this article, based on research in the field of cinema and education, such possibilities will be thought within the scope of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAJAS. Direção: Juan Carlos Maneglia e Tana Schémbori. Paraguai: Tucumán Filmes, 2012. DVD (120 min).

A MAÇÃ. Direção: Samira Makhmalbaf. Irã: New Yorker, 1998. DVD, 86 min.

ANJOS, Maykon Rodrigues dos; MARTINS, Alice Fátima; ARAÚJO, Bruno Eduardo Morais de. Colaboração escolar no audiovisual: uma abordagem pedagógica para o cinema.. In: (RE)EXISTÊNCIAS: Anais do 30º Encontro Nacional da ANPAP. João Pessoa-PB: ANPAP, 2021. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/30ENANPAP2021/383600-COLABORACAO-ESCOLAR-NO-AUDIOVISUAL--UMA-ABORDAGEM-PEDAGOGICA-PARA-O-CINEMA. Acesso em: 10 mar. 2022.

ARISTÓTELES. Metafísica. V. I. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

A FADA do repolho. Publicado pelo canal Ana Rosenrot. 2019. 1 vídeo (1min6seg). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xKCFQT_wEBA. Acesso em: 30 jan. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

GUY-BLACHÉ, Alice. Interview. The Moving Picture World, Nova York, Jul. 1914. Disponível em: https://archive.org/stream/movingpicturewor21newy/movingpicturewor21newy_djvu.txt. Acesso em: 02 abr. 2022.

MARTINS, Alice Fátima. Catadores de sucata da indústria cultural. Goiânia: Editora da UFG, 2013.

MARTINS, Alice Fátima; BAMBERG, J. O cinema-sonho de José Luiz Zagati. Entrevista concedida por José Luiz Zagati, criador do Mini Cine Tupy, em Taboão da Serra, a Alice Fátima Martins e J. Bamberg. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 2, n. 4, p. 240-249, jan./abr. 2017.

PINTO, Joana Plaza. Conexões teóricas entre performatividade, corpo e identidades. Delta, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 1-26, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502007000100001&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 02 abr. 2022.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SALES, Edneia. Entrevista concedida a Alice Fátima Martins. Projeto de pesquisa Educação, fronteiras, arte e seus transbordamentos. 1 Arquivo offline formato.mp3. Goiânia, 2022.

TOULET, Emmanuelle. O cinema, invenção do século. São Paulo: Objetiva, 1988

Published

2023-10-19

How to Cite

MARTINS, A. F. Is it possible teaching to make movies without know how?... shared learnings in audiovisual narrative realization. Visualidades, Goiânia, v. 21, 2023. DOI: 10.5216/v.v21.72339. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/72339. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Infâncias Contemporâneas, Arte e Pedagogias Culturais