Gender relations in textbooks nominated for PNLD 2022 Program for Early Child Education
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v21.72336Keywords:
Childhood, Gender, Images, Textbook, Early child educationAbstract
This article analyzes images of girls and boys in textbooks recommendedfor preschool, approved by PNLD 2022 Program. This texto is supported by gender theory from Joan Scott’s perspective and Alain Choppin’s critical contributions on the textbook and discusses numerical representation in relation to population of Brazilian girls and boys and the activities carried out by them. It is intended, among other subjects, to discuss what images can teach children about the social roles played by men and boys, women, and girls in today’s society in Early Childhood Education.
Downloads
References
ALMEIDA, Cristiane Boneto de. Era uma vez... 1, 2, 3! Volume 2 (Manual do Professor). São Paulo: Estúdio da Carochinha Produção Editorial, 2020. Disponível em: https://pt.calameo.com/read/0064680462b4440be9432. Acesso em: 23 Mar 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4ª edição. Lisboa: Edições 70, 2021.
BIANCO, Verônica Merlin Viana Rosa. Desafios: Educação Infantil (Manual digital do professor). São Paulo: Editora Moderna, 2020. Disponível em: https://pnld.moderna.com.br/wp-content/uploads/2021/08/MDP_DESAFIOS-PRE-ESCOLA-II_TARJA.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia Digital PNLD 2022: Obras didáticas e pedagógicas – Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB/FNDE, 2021. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2022_didatico/inicio. Acesso em: 23 Mar 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2019: Guia digital. Brasília: MEC/SEB/
FNDE, 2018. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2019/inicio. Acesso em: 23 Mar 2023.
BRUNO, Viviane Gonçalves (editora responsável). Bons Amigos. Volume 2 (Manual do Professor). São Paulo: FTD, 2020. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/wpcontent/uploads/2021/06/9020101000507-BONS-AMIGOS-PRE-ESCOLA-I-VOL2-DIVULG-MANUAL-001-224-PNLD-2022.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
CARPANEDA, Isabella. Porta Aberta: Educação Infantil. Volume 2 (Manual do Professor). São Paulo: FTD, 2020. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/wp-content/uploads/2021/07/9020101000494-PORTA-ABERTA-PRE-ESC-I-V2-DIVULGMANUAL-001-224-PNLD-2022.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
CECHIN, Michelle Brugnera Cruz. O que se aprende com as princesas da Disney? ZeroA-Seis, Florianópolis, v. 1, n. 29, Jan.-Jul. 2014, p. 131-147. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2014n29p131. Acesso em: 23 Mar 2023.
CECHIN, Michelle Brugnera Cruz; SILVA, Thaise da. Uma bailarina pode ser negra? Crianças, bonecas e diferenças étnicas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, 2014, p. 610-627. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4518/451844508013.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. Revista História da Educação, Pelotas, v. 6, n. 11, Jan./Jun. 2002, p. 5-24. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30596. Acesso em: 23 Mar 2023.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, Set./Dez., 2004, p. 549-566. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v30n3/a12v30n3.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
CUNHA, Maria Eduarda Rangel Vieira da. Infâncias invisíveis e suas representações na contemporaneidade. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa (org.). Arte contemporânea e docência com crianças: Inventários educativos. Porto Alegre: Editora Zouk, 2021, p. 65-78.
FADEDI. Fórum Alagoano em Defesa da Educação Infantil. Livro didático para Educação Infantil: É mesmo necessário?. YouTube, 13 ago. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sGupXd2F558. Acesso em: 23 Mar 2023.
FARIA, Ana Lucia Goulart. Ideologia no livro didático. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1984.
FINCO, Daniela. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na Educação Infantil. Pro-Posições, Campinas, v. 14, n. 3, 2003, p. 89–101. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643863. Acesso em: 9 Ago. 2023.
FNDE. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação nº 02/2020 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e pedagógicas para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2022. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/165-editais?download=14174. Acesso em: 23 Mar 2023.
HÜLLE, Cristina; PRADO, Angélica. Criação: Crianças em ação! Educação Infantil Pré-escola 2. Volume 2 (Manual do Professor). São Paulo: FTD, 2020. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/wp-content/uploads/2021/06/9020101000482-CRIACAOPRE-ESC-V2-DIVULG-MANUAL-001-208-PNLD-2022.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
JÚLIO, Silvana Rossi. Infâncias: Literacia e Numeracia (Manual do Professor). São Paulo: Editora Saraiva, 2020. Disponível em: https://storage.googleapis.com/edocente-content-production/PNLD/PNLD2022_INFANTIL/PNLD22_Infancias_PreEscolaII_VU_SARAIVA_MP/OBRAS/PNLD22_Infancias_PreEscolaII_VU_SARAIVA_MP/PNLD22_Infancias_PreEscolaII_VU_SARAIVA_MP.PDF Acesso em: 16 Set 2023.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pósestruturalista. 6ª edição. Petrópolis: Vozes, 1997.
MARTINS FILHO, Altino José. Por uma Pedagogia da Educação Infantil. Revista Poiésis, Niterói, v. 3, n. 3/4, 2005/2006, p.54-65. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/10545. Acesso em: 16 Set 2023.
MARTINS, Eliecília de Fátima; SALES, Norma Almeida de Oliveira de; SOUZA, Cleber Alves de. O Estado, o mercado editorial e o professor no processo de seleção dos livros didáticos. Estudos Em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20, n. 42, 2009, p. 11–25. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/2055. Acesso em: 23 Mar 2023.
MELLO, Gisela; SILVA, Jaime Tales da; GARCÍA, Letícia; CARRERA, Vanessa Mendes; SILVA, Viviane Osso L. da. Bambolê. Volume 2 (Manual do Professor). São Paulo: Editora do Brasil, 2020. Disponível em: https://pnldeducacaoinfantil.editoradobrasil.com.br/wp-content/uploads/2021/05/BEA2_LM_001-208_MKT-2.pdf. Acesso em: 16 Set 2023.
MIEIB. Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil. Posicionamento público contrário aos livros didáticos na Educação Infantil. Carta aberta do MIEIB. Brasília: MIEIB, 6 ago. 2021. Disponível em: https://www.mieib.org.br/wpcontent/uploads/2021/08/06.08.2021_CARTA-ABERTA-DO-MIEIB_N%C3%83OAO-LIVRO-DID%C3%81TICO-NA-EI.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
MOURA, Neide, Cardoso de. Relações de gênero em livros didáticos de língua portuguesa: Permanências e mudanças. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica, 2007. 258f. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17231. Acesso em: 23 Mar 2022.
MOURA, Neide, Cardoso de. Análise da ideologia de gênero em livros didáticos de Língua Portuguesa: uma atualização das apresentações e representações. In: ANPED Sul – Reunião Científica da ANPED, 10, Florianópolis, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1191-0.pdf. Acesso em: 23 Mar 2023.
MOURA, Neide Cardoso de. O que velam e revelam as ilustrações dos livros didáticos do PNLD/2013 para a Educação do Campo: Um olhar de gênero. In: VIANNA, Cláudia Pereira; CARVALHO, Marília Pinto de. Gênero e Educação: 20 anos construindo conhecimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2020, p. 103-118.
OLIVEIRA, Francielly de Lima. Análise de livros didáticos do PNLD/2019 para a Educação Infantil: Imagens e gêneros. Dissertação (Mestrado em Educação). Chapecó: Universidade Federal da Fronteira Sul, 2020. Disponível em: https://rd.uffs.
edu.br/handle/prefix/3812. Acesso em: 23 Mar 2022.
PINTO, Regina Pahim. O livro didático e a democratização da escola. Dissertação (Mestrado em Sociologia). São Paulo: Universidade de São Paulo, 1981.
PIO, Djenane Alves Costa; DUTRA, Gislene Silva. Coleção Vila Mundo: Pré-escola. Volume 2 (Manual do Professor). Belo Horizonte: Rona Editora, 2020. Disponível em: https://pnld2022.ronaeditora.com.br/wp-content/uploads/2022/02/VOLUME-2_5ANOS_PROFESSOR_2.pdf. Acesso em: 23 Mar 2022.
SANTOS, Maria Walburga dos. Saberes da Terra: O lúdico em Bombas, uma comunidade quilombola (estudo etnográfico). Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2010. 321f. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-20042010-141954/pt-br.php. Acesso em: 23 Mar 2022.
SCOTT, Joan W. Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, n. 20, v. 2, 1995, p. 71-100. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 9 Ago. 2023.
SCOTT, Joan W. O enigma da igualdade. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 13, n. 1, Jan.-Abr. 2005, p. 11-30. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/H5rJm7gXQR9zdTJPBf4qRTy. Acesso em: 23 Mar 2022.
SCOTT, Joan W. Os usos e abusos de gênero. Projeto História, São Paulo, n. 45, Dez. 2012, p. 327-351. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/15018/11212. Acesso em: 23 Mar 2022.
SGROGLIA, Rose. Iniciando o Aprender: Crianças pequenas de 5 anos (Manual do Professor). São Paulo: Joaninha Produções, 2020. Disponível em: https://pnld.joaninhaedicoes.com.br/iniciando-o-aprender-vol-ii-aluno/. Acesso em: 23 Mar 2022.
SILVA, Ana Célia da. Desconstruindo a discriminação do negro no livro didático. Salvador: EDUFBA, 2003.
SILVA, Marcelo Oliveira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; LOPES, Amanda de Oliveira. Os manuais e a pedagogização da docência na Educação Infantil. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 29, n. 2, 2021, p. 177-191. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14327. Acesso em: 23 Mar 2022.
SILVA, Patricia Botelho da; CARLA, Vilza. Adoletá. Volume 2 (Manual do Professor).São Paulo: Editora do Brasil, 2020. Disponível em: https://pnldeducacaoinfantil.editoradobrasil.com.br/wp-content/uploads/2021/05/ADO2_LM_001-224_MKT2.pdf. Acesso em: 16 Set 2023.
TELES, Carolina de Paula. Representações sociais sobre as crianças negras na Educação Infantil: Mudanças e permanências a partir da prática pedagógica de uma professora. Dissertação (Mestrado em Educação). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2010. 171f. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde22062010-124314/pt-br.php. Acesso em 23 Mar 2022.
THOMPSON, John Brookshire. Ideologia e Cultura Moderna: Teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 2ª edição. Petrópolis: Editora Vozes, 2018.
THORNE, Barrie. Gender play: Girls and boys in school. New Brunswick: Rutgers University Press, 1993.
UNDIME. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Considerações da Undime sobre o PNLD para a Educação Infantil (Posicionamento). Brasília: UNDIME, 6 ago. 2021. Disponível em: https://undime.org.br/noticia/06-08-2021-14-53-consideracoes-da-undime-sobre-o-pnld-para-a-educacao-infantil. Acesso em 23 Mar 2022.
VALLE, Fernanda Ribeiro do. Mundo das Coisas: Educação Infantil. João Pessoa: MCV Editora, 2020. Disponível em: https://issuu.com/editoramvc/docs/mundo_das_coisas_livro_do_estudante_completo_compr. Acesso em 23 Mar 2022.
VIANNA, Cláudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, Campinas, v. 33, Jul./Dez. 2009, p. 265-283. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/GXVR8FrdMjrcWHvLWcv7xrF. Acesso em 23 Mar 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.