The child in relation to art: a study at Rivista Infanzia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v21.72331

Keywords:

Childhood, Art, Cultural Studies, Rivista Infanzia

Abstract

This article is part of the theoretical field of Cultural Studies in Education and the main objective is to problematize the way in which the relationship between children who attend Kindergarten and art is encouraged at Rivista Infanzia. The empirical material consists of eight printed copies, published between 2016 and 2017, of Rivista Infanzia. The analyzes showed that Rivista Infanzia encourages investment in proposing a learning mediated by art in Early Childhood Education, favoring the formation of subjects who are more sensitive to different artistic languages and who know and care for cultural heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Vanessa da Silva. Base Nacional Comum Curricular: o que diz sobre modos de ser criança na educação infantil? 108 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2019. Disponível em: https://servicos.ulbra.br/BIBLIO/PPGEDUM277.pdf. Acesso em: 28 set. 2023.

ANDRADE, Paula Deporte de. A invenção das pedagogias culturais. In: CAMOZZATO, Viviane Castro; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; ANDRADE, Paula Deporte de. Pedagogias culturais: a arte de produzir modos de ser e viver na contemporaneidade. Curitiba: Appris, 2016. p. 19-32.

ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Marisa Vorraber. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Textura, Canoas, v. 17, n.34, p. 48-63, maio/ago. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1501/1140. Acesso em: 28 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

CAMOZZATO, Viviane Castro. Pedagogias do Presente. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 28 abr. 2020.

COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Hessel; SOMMER, Luis Henrique. Estudos Culturais, Educação e Pedagogia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 36-61, maio/ago. 2003.

COSTA, Nathalia Santos. Representações e Pedagogias Culturais do patrimônio cultural de Porto Alegre no projeto de ação educativa “caixa de memórias POA. 2016. 119 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2016. Disponível em: https://servicos.ulbra.br/BIBLIO/PPGEDUM277.pdf. Acesso em: 28 set. 2023.

GIL, Carmem Zeli de Vargas; WERLE, Bibiana. Jogos, patrimônio cultural e ensino de história. Educação, Santa Maria, v. 41, n. 31, p. 697-708, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/17591. Acesso em: 07 dez. 2020.

GIROUX, Henry. Doing Cultural Studies: you thand the challenge of pedagogy. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 64, n. 3, p. 278-308, 1994. Disponível em: https://doi.org/10.17763/haer.64.3.u27566k67qq70564. Acesso em: 05abr. 2020.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis; Vozes, 2000.

HALL, Stuart. The Work of Representation. In: HALL, Stuart (ed.). Representation: cultural representations and signifying practices. London; Thousand Oaks; New Delhi: Sage, 1997. p. 13-69.

KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz T. da (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995.

HUERTA, Ricard. "La paura". Formare gli insegnanti attraverso l´arte contemporanea delle donne. Infanzia: Rivista Università di Bologna, Bologna, n. 4, p. 288-292, otto./dic, 2017.

ITÁLIA. Ministério da Educação, Universidade e Pesquisa. Indicações Nacionais para o Currículo da Escola da Infância e do Primeiro Ciclo de Instrução. Itália: MIUR, 2012.

LIMA, Renato Rodrigues. Museus e patrimônio cultural no ensino de história. Museologia e interdisciplinaridade, Brasília, DF, v.4, n. 8, p. 274-278, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/17181. Acesso em: 07 dez. 2020.

PANCIROLI, Chiara. Il diritto di educare all´arte. Infanzia: Rivista Università di

Bologna, Bologna, n. 3, p. 179-185, luglio./sett., 2017.

PICCHI, Martina; SASSI, Serena; SCALDARELLA, Federica. Arte e sinestesie. Infanzia: Rivista Università di Bologna, Bologna, n. 4, p. 293-296, otto./dic, 2017.

RUSSO, Veronica. Bambini e famiglie al museo: percorsi educativi tra scuola ed extrascuola. Infanzia: Rivista Università di Bologna, Bologna, n. 3, p. 204-205, magg./giugno, 2016.

RUSSO, Veronica. Esperienze artistiche nella prima infanzia: uno sguardo su contesti, professionalità e strategie didattiche. Infanzia: Rivista Università di Bologna, Bologna, n. 3, p. 338-346, magg./giugno, 2017.

SEVERO, Carolina da Silva. Infâncias on-line: uma análise sobre as representações de crianças e infâncias no site Catraquinha. 2018. 150 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Luterana do Brasil, Canoas 2018. Disponível em: https://servicos.ulbra.br/BIBLIO/PPGEDUM257.pdf. Acesso em: 28 set. 2023.

SILVA. Tomás Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis; Vozes, 2000.

STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe (org.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Tradução de George Eduardo JapiassúBricio. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

TREND, David. Cultural Pedagogy: arts,education, polítics. New York: Bergin&Garvey, 1992.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma questão conceitual. In: SILVA, Tomaz T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2023-11-01

How to Cite

SALAZAR GUIZZO, B.; DA SILVA TRENNEPOHL, K. J.; BALDUZZI, L. The child in relation to art: a study at Rivista Infanzia. Visualidades, Goiânia, v. 21, 2023. DOI: 10.5216/v.v21.72331. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/72331. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Infâncias Contemporâneas, Arte e Pedagogias Culturais