A/r/tographer Traveler: a Concept in Construction
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v20.71383Keywords:
A/r/tography, Travel, Arts-Based Educational ResearchAbstract
This study aimed to conceive meanings of "a/r/tographer traveler" based on literature and experiences in my doctoral thesis's preliminary photographic expeditions. It followed a qualitative perspective, with an exploratory and descriptive character, with features of the (auto)biographical method. It presents theoretical contributions that are still incipient in the field of a/r/tography as a methodology, expanding its application in different fields of knowledge and elucidating the living possibilities of transdisciplinary interpretations.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Pesquisa (Auto)biográfica: Tempo, Memória e Narrativas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). A Aventura (Auto)biográfica: Teoria & Empiria. Porto Alegre: ediPUCRS, 2004. p. 201-224.
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução de: Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007. 96 p.
AGUIAR, Adriana. Desmembramentos: Abordagens de Pesquisas A/r/tográficas. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (org.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. Cap. 11. p. 169-182.
ARENDT, Hannah. Origens do Totalitarismo. Tradução de: Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 2013. 832 p.
ARISTÓTELES. Sobre a Arte Poética. Tradução de: Antônio Mattoso e Antônio Queirós Campos. (Edição Bilíngue - Grego-Português). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. 162 p.
BARONE, Tom; EISNER, Elliot W. Arts-based educational research. In: GREEN,
J.; GRECO, C.; BELMORE, P. (org). Handbook of Complementary Methods in Educational Research. Mahwah, NJ: AERA, 2006. p. 95-109.
BARONE, Tom; EISNER, Elliot W. Arts Based Research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2011. 208 p.
BARRETO, Raquel de Oliveira; CARRIERI, Alexandre de Pádua; ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. O Rizoma Deleuze-Guattariano nas Pesquisas em Estudos Organizacionais. Cadernos Ebape.Br, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 47-60, jan. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1679-395174655. Acesso em: 25 dez. 2021.
BESSE, Maria Graciete. Viagem a Portugal de José Saramago une Poétique du Regard. In: Secção de Estudos Franceses do Departamento de Estudos Portugueses e de Estudos Românicos (org.). Estudos em homenagem ao Professor Doutor António Ferreira de Brito. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2004. p. 47-56. Disponível em: https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/4372.pdf. Acesso em: 17 dez. 2021.
BICKEL, Barbara. et al. A/r/tographic Collaboration as Radical Relatedness. International Journal of Qualitative Methods, [s. l.], v. 10, n. 01, p. 86-102, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1177/160940691101000107. Acesso em: 25 dez. 2021.
BROWN, Karen. From Travel to Tourism: the Social and Cultural Impact of Photography as a New Medium of Communication in 19th-Century America. Explorations In Media Ecology, [s. l.], v. 10, n. 1, p. 107-122, 2 fev. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1386/eme.10.1-2.107_1. Acesso em: 25 dez. 2021.
BURKE, Peter. Testemunha Ocular: o Uso de Imagens como Evidência Histórica. São Paulo: Editora Unesp, 2017. 318 p.
CARVALHO, Carla; IMMIANOVSKY, Charles. PEBA: a Arte e a Pesquisa em Educação. Reflexão e Ação, [s. l.], v. 25, n. 3, p. 221-236, 9 set. 2017.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs - vol. 1: Capitalismo e Esquizofrenia. Tradução de: Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011. 128 p.
DIAS, Belidson. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes: uma Introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (org.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. Cap. 1. p. 21-26.
DIAS, Belidson. Investigação Baseada em Arte em Tempos de Mudanças na Arte Educação. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE ARTE E TECNOLOGIA 15, 2016, Brasília. Anais [...]. Brasília: UnB, 2016. p. 137-148.
DUMAS, Alexandre. Memórias de Garibaldi. Tradução de: Antonio CaruccioCaporale. Porto Alegre: L&PM, 2011. 328 p.
EISNER, Elliot W. The Primacy of Experience and the Politics of Method. Educational Researcher, [s. l.], v. 17, n. 05, p. 15-20, 1988. Disponível em: https://doi.org/10.3102/0013189X017005015. Acesso em: 25 dez. 2021.
FOUCAULT, Michel. As Palavras e as Coisas: uma Arqueologia das Ciências Humanas. Tradução de: Salma Tannus Muchail. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000. 534 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 71. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021b. 144 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 78. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021a. 256 p.
GEERTZ, Clifford. The Interpretation of Cultures. 3. ed. Basic Books, [S. l], 2017. eBook Kindle. 576 p.
GLEISER, Marcelo. A Dança do Universo. São Paulo: Companhia das Letras, 2006. 416 p.
GODOY, Karla Estelita; LEITE, Iasmim da Silva. Turismo e Fotografia: um Estudo Bibliométrico Sobre o Uso de Metodologias de Análise da Imagem nas Pesquisas em Turismo. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Rbtur, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 71-91, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.7784/rbtur.v13i3.1573. Acesso em: 25 dez. 2021.
HALL, Sean. Isto Significa Isso, Isso Significa Aquilo: Guia de Semiótica para Iniciantes. Tradução de: Andréa Mariz. São Paulo: Rosari, 2008. 176 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.