Travel and arts spells: the experience in the Turista Aprendiz Project
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v20.71291Keywords:
Travel, Arts, EducationAbstract
The article embarks in the first edition of the Turista Aprendiz project, an educational intervention based on ethnographic travels and artistic creation, landing in debates about the place of experience in the educational process of young Brazilians from popular contexts. From the analysis of the participants' reports and creations, and the Project's methodological procedures, we problematize pedagogical possibilities anchored in aesthetic, artistic and otherness experiences.
Downloads
References
ANDRADE, Mário. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. São Paulo: Martins, 1974.
ANDRADE, Mário. O Turista Aprendiz: viagem etnográfica. São Paulo: Duas Cidades, 1976.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BECK, Ulrich. Sociedade de risco: Rumo a outra modernidade. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. v. 1.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília, DF: MEC: Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em: 20 set. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [2022]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 set. 2022.
BUCCI, Eugênio. A Superindústria do Imaginário: Como o capital transformou o olhar em trabalho e se apropriou de tudo que é visível. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. (Coleção Ensaios).
CAMPOS, Karen. Nos pés das pedras-vidas. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015. p. 79-88.
CANDAU, Vera Maria (org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação outra? Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.
CONCEIÇÃO Evaristo | Escrevivência. [S. l.: s. n.], 6 fev. 2020. Publicado pelo canal Leituras Brasileiras. 1 vídeo (23 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watchv=QXopKuvxevY. Acesso: 9 nov. 2021.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FRANÇA, Cecília. BNCC e a educação musical: muito barulho por nada? Revista MEB, Londrina, v. 10, n. 12, p. 31-47, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GOMES, Rita Helena Sousa Ferreira. Arte contra Verdade. Visualidades, Goiânia, v. 18, [s. n.], e59833, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/vis.v18.59833. Acesso em: 30 nov. 2021.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.
KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. São Paulo: Nova Cultura, 1999.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
LEONNE, Gabriel. Borborema. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a. p. 63-65.
LEONNE, Gabriel. Tortura de classe. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b. p. 61.
MACUNAÍMA e o Enigma do Herói às Avessas | José Miguel Wisnik. [S. l.: s. n.], 31 ago. 2016. Publicado pelo canal Café Filosófico. 1 vídeo (48 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=l_hWIfYna7k. Acesso: 20 set. 2021.
MARTIN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro, UFRJ: 1998.
MELLO, Fabrícia. Relato lírico. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015. p. 26-33.
MIGNOLO, Walter. Aiesthesis Decolonial. CALLE14, [s. l.], v. 4, n. 4, p. 13-25, ene.-jun. 2010.
MORAES, Marco Antonio de (org.). Correspondência Mário de Andrade & Manuel Bandeira. São Paulo: Edusp: IEB-USP, 2000.
NASCIMENTO, Davi. Céu. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a. p. 34.
NASCIMENTO, Davi. Papel de Poeta. In: PEREIRA, Maria (org). Revista Turista Aprendiz. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b. p. 28.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2010.
PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a.
PEREIRA, Maria (org). Revista Turista Aprendiz. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Revista Periferia, Rio de Janeiro, v.10, n. 1, p. 71-88, jan.-jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12957/periferia.2018.31504. Acesso em: 2 out. 2020.
SANTOS, Micael. A Educação Musical na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Ensino Médio: Teias da Política Educacional Curricular Pós-Golpe 2016 no Brasil. Abem, Santos, v. 27, n. 42, p. 52-70, 2019.
SILVA, Lucas. Cerrado seco. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a. p. 158.
SILVA, Lucas. Olho d’água. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b. p. 156.
SUAREZ, Rosana. Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion, Belo Horizonte, [s. v.], n. 112, p. 191-198, dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-512X2005000200005. Acesso em: 21 nov. 2021.
VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, [s. v.], n. 33, p. 7-47, 2001.
XAVIER, Thainar. O homem do coração de pedra. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015. p. 120-133.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.