Travel and arts spells: the experience in the Turista Aprendiz Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v20.71291

Keywords:

Travel, Arts, Education

Abstract

The article embarks in the first edition of the Turista Aprendiz project, an educational intervention based on ethnographic travels and artistic creation, landing in debates about the place of experience in the educational process of young Brazilians from popular contexts. From the analysis of the participants' reports and creations, and the Project's methodological procedures, we problematize pedagogical possibilities anchored in aesthetic, artistic and otherness experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mário. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. São Paulo: Martins, 1974.

ANDRADE, Mário. O Turista Aprendiz: viagem etnográfica. São Paulo: Duas Cidades, 1976.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco: Rumo a outra modernidade. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. v. 1.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília, DF: MEC: Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em: 20 set. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [2022]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 set. 2022.

BUCCI, Eugênio. A Superindústria do Imaginário: Como o capital transformou o olhar em trabalho e se apropriou de tudo que é visível. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. (Coleção Ensaios).

CAMPOS, Karen. Nos pés das pedras-vidas. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015. p. 79-88.

CANDAU, Vera Maria (org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação outra? Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

CONCEIÇÃO Evaristo | Escrevivência. [S. l.: s. n.], 6 fev. 2020. Publicado pelo canal Leituras Brasileiras. 1 vídeo (23 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watchv=QXopKuvxevY. Acesso: 9 nov. 2021.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FRANÇA, Cecília. BNCC e a educação musical: muito barulho por nada? Revista MEB, Londrina, v. 10, n. 12, p. 31-47, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GOMES, Rita Helena Sousa Ferreira. Arte contra Verdade. Visualidades, Goiânia, v. 18, [s. n.], e59833, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/vis.v18.59833. Acesso em: 30 nov. 2021.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. São Paulo: Nova Cultura, 1999.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LEONNE, Gabriel. Borborema. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a. p. 63-65.

LEONNE, Gabriel. Tortura de classe. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b. p. 61.

MACUNAÍMA e o Enigma do Herói às Avessas | José Miguel Wisnik. [S. l.: s. n.], 31 ago. 2016. Publicado pelo canal Café Filosófico. 1 vídeo (48 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=l_hWIfYna7k. Acesso: 20 set. 2021.

MARTIN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro, UFRJ: 1998.

MELLO, Fabrícia. Relato lírico. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015. p. 26-33.

MIGNOLO, Walter. Aiesthesis Decolonial. CALLE14, [s. l.], v. 4, n. 4, p. 13-25, ene.-jun. 2010.

MORAES, Marco Antonio de (org.). Correspondência Mário de Andrade & Manuel Bandeira. São Paulo: Edusp: IEB-USP, 2000.

NASCIMENTO, Davi. Céu. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a. p. 34.

NASCIMENTO, Davi. Papel de Poeta. In: PEREIRA, Maria (org). Revista Turista Aprendiz. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b. p. 28.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2010.

PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a.

PEREIRA, Maria (org). Revista Turista Aprendiz. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Revista Periferia, Rio de Janeiro, v.10, n. 1, p. 71-88, jan.-jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12957/periferia.2018.31504. Acesso em: 2 out. 2020.

SANTOS, Micael. A Educação Musical na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Ensino Médio: Teias da Política Educacional Curricular Pós-Golpe 2016 no Brasil. Abem, Santos, v. 27, n. 42, p. 52-70, 2019.

SILVA, Lucas. Cerrado seco. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015a. p. 158.

SILVA, Lucas. Olho d’água. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015b. p. 156.

SUAREZ, Rosana. Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion, Belo Horizonte, [s. v.], n. 112, p. 191-198, dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-512X2005000200005. Acesso em: 21 nov. 2021.

VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, [s. v.], n. 33, p. 7-47, 2001.

XAVIER, Thainar. O homem do coração de pedra. In: PEREIRA, Maria (org). Do Rio ao Mar: impressões do Brasil. Rio de Janeiro: Praga Conexões, 2015. p. 120-133.

Published

2023-03-23

How to Cite

PEREIRA, M.; MILANEZ OSTROWER, I. Travel and arts spells: the experience in the Turista Aprendiz Project. Visualidades, Goiânia, v. 20, 2023. DOI: 10.5216/v.v20.71291. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/71291. Acesso em: 16 aug. 2024.