Estética do consumo: uma perspectiva a partir da ecologia publicitária

Authors

  • Clotilde Perez Universidade de São Paulo
  • Victor Aquino Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.56392

Keywords:

Aesthetics, Consumption aesthetic, Taste, Advertising ecology

Abstract

This paper results from a theoretical reflection on aesthetics, aesthetics of consumption and aesthetics and advertising. It is a consequence of a research in progress in GESC3 (Center of Semiotic Studies in Communication, Culture and Consumption) and in CEDE (Center of Aesthetic Studies), whose works look for joining the multidisciplinary thinking among consumption studies and advertising. These researches are identified by empiricism, founded in semiotic methods and in ethnography in the last decade. All researches show us that nowadays consumption is essentially an aesthetic consumption, perceived by the visual or sensorial aspects in the material offers, or in the conceptual exploitations of gender, ethnicity, age and so many others aesthetically aspects emphasized by advertising campaigns, as well as by the several brands' expressivities. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clotilde Perez, Universidade de São Paulo

Professora titular de Publicidade e Semiótica da ECA/USP. Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP. Professora da ECA/USP na graduação em Publicidade e no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da USP. Líder do GESC3 – Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo. Fundadora da Casa Semio.

 

Victor Aquino, Universidade de São Paulo

Professor titular de Estética Publicitária da ECA/USP, na graduação em Publicidade e no Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação. Líder do CEDE – Coletivo de Estudos de Estética. Editor da revista Estética.

References

Referências

AQUINO, Victor. Aesthetics as way for watching Art and

things. Monroe: WEA Books, 2002.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para o consumo: a transformação

das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BAUMGARTEN, A. G. Reflections on poetry: meditationes

philosophicae de nonnullis and poema pertinentibus.

Berkeley: University of California Press, 1954.

BAYER, Raymond. Histoire de l’esthétique. Paris: Armand

Colin, 1961.

CASAQUI, Vander. Por uma teoria da publicização: transformações

no processo publicitário. Significação: revista de

cultura audiovisual, São Paulo, v. 36, p. 131-151, 2011.

_______. A esfera simbólica da produção: estratégias de publicização

do mundo do trabalho na mídia digital. Rumores,

São Paulo, v. 6, 2009. Não paginado.

ELKINS, James (Ed.) Beyond the aesthetic and the anti-aesthetic:

the stone art theory institutes. University Park, Penn

State University Press, 2015.

FOSTER, Hall. The anti-aesthetic: essays on post-modern

culture. New York: The New Press, 2002.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São

Paulo: Unesp, 1991.

_______. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge

Zahar, 2002.GOLDBLATT, David. Aesthetics: a reader in philosophy of the

arts. 2 ed. Nova York; Abingdon: Routledge, 2016.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade.

Tradução Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 7

ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

HAUG, Wolfgang Fritz. Critique of commodity aesthetics:

appearance, sexuality, and advertising in capitalist society.

Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph,

LIPOVETSKY, G. O Império do efêmero. São Paulo: Cia das

Letras, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, S. Os tempos hipermodernos.

São Paulo: Barcarolla, 2004.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo:

viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Cia das

Letras, 2015.

MARTÍN-BARBERO. J. Dos meios às mediações. Comunicação,

cultura e hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora

UFRJ, 2001.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo:

Civilização Brasileira, 1974 .

MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo. Rio de Janeiro:

Mauad, 2003.

MORIN, Edgard; LE MOIGNE, JL. A Inteligência da Complexidade.

São Paulo: Petrópolis, 2000.

PEREZ, Clotilde. Ecossistema publicitário: o crescimento

sígnico da Publicidade. In: INTERCOM, 39., 2016. Anais...

São Paulo: Intercom, 2016.

______. Signos da marca: expressividade e sensorialidade.

São Paulo: Cengage Learning, 2004.

POSTREL, Virginia. The power of glamour: longing and the

art of visual. New York: Simon & Schuster, 2013.

PRUM, Richard O. The evolution of beauty: how darwin's

forgotten theory of mate choice shapes the animal world

and us. New York: Doubleday, 2017.

SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista da comunicação:

conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo:

Paulus, 2010.

SLOTERDIJK, Peter. Sphären III – Schäume. Frankfurt:

Suhrkamp, 2004.

TRINDADE, Eneus. A publicidade e a modernidade-

-mundo: as representações de pessoas, espaço e tempo. In:

BARBOSA, I. (Org.). Os sentidos da publicidade. São Paulo:Thomson Learning, 2005.

TRINDADE, Eneus; PEREZ, Clotilde. Os rituais de consumo

como dispositivos midiáticos para a construção de vínculos

entre marcas e consumidores. Alceu, Rio de Janeiro, v. 15, p.

-170, 2014.

TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e antiestrutura.

Petrópolis: Vozes, 2013. (Coleção Antropologia).

VAN GENNEP, Arnold. Los ritos de paso. Madrid: Alianza

Editorial, 2008.

WICKER, Jennifer. Advertising fictions in literature, advertisement

and social reading: social foundations of aesthetic

forms. New York: Columbia University Press, 1988.

Published

2018-12-19

How to Cite

PEREZ, C.; AQUINO, V. Estética do consumo: uma perspectiva a partir da ecologia publicitária. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i2.56392. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56392. Acesso em: 20 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cultura Visual 3