Estética do consumo: uma perspectiva a partir da ecologia publicitária

Authors

  • Clotilde Perez Universidade de São Paulo
  • Victor Aquino Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.56392

Keywords:

Aesthetics, Consumption aesthetic, Taste, Advertising ecology

Abstract

This paper results from a theoretical reflection on aesthetics, aesthetics of consumption and aesthetics and advertising. It is a consequence of a research in progress in GESC3 (Center of Semiotic Studies in Communication, Culture and Consumption) and in CEDE (Center of Aesthetic Studies), whose works look for joining the multidisciplinary thinking among consumption studies and advertising. These researches are identified by empiricism, founded in semiotic methods and in ethnography in the last decade. All researches show us that nowadays consumption is essentially an aesthetic consumption, perceived by the visual or sensorial aspects in the material offers, or in the conceptual exploitations of gender, ethnicity, age and so many others aesthetically aspects emphasized by advertising campaigns, as well as by the several brands' expressivities. 

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Author Biographies

Clotilde Perez, Universidade de São Paulo

Professora titular de Publicidade e Semiótica da ECA/USP. Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP. Professora da ECA/USP na graduação em Publicidade e no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da USP. Líder do GESC3 – Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo. Fundadora da Casa Semio.

 

Victor Aquino, Universidade de São Paulo

Professor titular de Estética Publicitária da ECA/USP, na graduação em Publicidade e no Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação. Líder do CEDE – Coletivo de Estudos de Estética. Editor da revista Estética.

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Published

2018-12-19

How to Cite

PEREZ, C.; AQUINO, V. Estética do consumo: uma perspectiva a partir da ecologia publicitária. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i2.56392. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56392. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cultura Visual 3