Apropriando-se de Johannes Vermeer: revisitando o século XVII

Authors

  • Cristina Susigam Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.56391

Keywords:

Appropriation, Contemporary art, Johannes Vermeer

Abstract

This article intends to discuss some procedures involved in the concept of appropriation, relating it to the various dialogues that emerged in the current visual culture around the Dutch painter Johannes Vermeer. The idea of appropriation assumes that the culture and specifically the images produced over the centuries in the visual arts belong to us and constantly build our imagination. Rather than denying the past to assert an alleged originality, the contemporary artist is not afraid to recreate from existing works, creating a dialogue between the past and the present. We will reflect on the significance attributed to this artist today.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Susigam, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Foi Bolsista Capes. Mestre em Estudos Americanos pela Universidade Aberta de Portugal. Exerceu a docência no ensino superior no Instituto Politécnico do Porto, Portugal, na área dos estudos visuais. Em suas pesquisas, dedica-se à apropriação nas artes, história, teoria e crítica de arte e relação inter-artes. Tem ministrado cursos livres na área de artes visuais e linguagem audiovisual. Pesquisadora independente sem vínculo.

References

ALPERS, Svetlana. A arte de descrever: a arte holandesa no

século XVII. Tradução Antonio de Pádua Danesi. São Paulo:

Edusp, 1998.

AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome.

Arte&Ensaios, Rio de Janeiro, n. 19, p. 132-143, jan. 2010.

[Dossiê Warburg].

BAL, Mieke. Fragments of matter – Jeannette Christensen.

Bergen: Kunsthogskolen i Bergen, 2009.

______. Quoting Caravaggio. Chicago; Londres: The

University of Chicago Press, 1999.

BAXANDALL, Michael. Padrões de intenções. A explicação

histórica dos quadros. Tradução Vera Maria Pereira. São

Paulo: Companhia das Letras, 2006.

BLADE Runner, o caçador de andróides. Direção: Ridley

Scott. Los Angeles: Warner Bross, 1982. 1 DVD (117 min),

widescreen, color.

BURKE, Peter. Testemunha ocular. O uso de imagens

como evidência histórica. Tradução Vera Maria Xavier dos

Santos. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

CHEVALIER, Tracy. Moça com brinco de Pérola. Lisboa:

Temas e Debates, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. História

da Arte e anacronismo das imagens. Tradução de Vera Cruz

Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

_________. A imagem sobrevivente. História da arte e

tempos dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução Vera

Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

HERNÁNDEZ, Fernando. De qué hablamos cuando

hablamos de Cultura Visual? Revista Educação e Realidade, v.

, n. 2, jul./dez. 2005. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/

educacaoerealidade/article/view/12413>. Acesso em: 29 dez.

HOWELL, Brian. The dance of geometry. Nova Iorque:

Toby Press Ltd, 2002.

MONTIAS, John Michael. Vermeer and his millieu: A web

social history. Princeton: Princeton University Press, 1998.

SALGUEIRO, Heliana Angotti. Introdução. In: BAXANDALL,

Michael. Padrões de Intenções. A explicação histórica

dos quadros. Tradução Vera Maria Pereira. São Paulo: Companhia

das Letras, 2005.

SCHNEIDER, Robert. Vermeer. Lisboa: Taschen-Público,

SHOUP, Barbara. Vermeer’s Daughter. Zionsville: Guild

Press Emmis Publishing, LP, 2003.

SWILLENS, P. T. A. Johannes Vermeer, painter of Delft

–1675. Utrecht: Spectrum, 1950.

VREELAND, Susan. Girl in Hyacinth Blue. Denver:

MacMurray & Beck, 2002.

WEBER, Katharine. A Lição de Música. Lisboa: Temas e

Debates, 2000.

WHEELOCK JUNIOR, Arthur K. Johannes Vermeer.

Washington; Haia; New Haven; Londres: National Gallery of

Art; Royal Cabinet of Paintings Mauritshuis; Yale University

Press, 1995 [catálogo].

Published

2018-12-19

How to Cite

SUSIGAM, C. Apropriando-se de Johannes Vermeer: revisitando o século XVII. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i2.56391. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56391. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cultura Visual 3