Apropriando-se de Johannes Vermeer: revisitando o século XVII

Authors

  • Cristina Susigam Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.56391

Keywords:

Appropriation, Contemporary art, Johannes Vermeer

Abstract

This article intends to discuss some procedures involved in the concept of appropriation, relating it to the various dialogues that emerged in the current visual culture around the Dutch painter Johannes Vermeer. The idea of appropriation assumes that the culture and specifically the images produced over the centuries in the visual arts belong to us and constantly build our imagination. Rather than denying the past to assert an alleged originality, the contemporary artist is not afraid to recreate from existing works, creating a dialogue between the past and the present. We will reflect on the significance attributed to this artist today.

 

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Author Biography

Cristina Susigam, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Foi Bolsista Capes. Mestre em Estudos Americanos pela Universidade Aberta de Portugal. Exerceu a docência no ensino superior no Instituto Politécnico do Porto, Portugal, na área dos estudos visuais. Em suas pesquisas, dedica-se à apropriação nas artes, história, teoria e crítica de arte e relação inter-artes. Tem ministrado cursos livres na área de artes visuais e linguagem audiovisual. Pesquisadora independente sem vínculo.

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Published

2018-12-19

How to Cite

SUSIGAM, C. Apropriando-se de Johannes Vermeer: revisitando o século XVII. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i2.56391. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56391. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cultura Visual 3