Contemporary Art and Spatiality

Alberto Tassinari and the reflections of Hélio Oiticica in "Aspiro ao Grande Labirinto"

Authors

  • Cristiane dos Guimarães Alvim Nunes Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0002-3887-6660
  • Luis Eduardo dos Santos Borda Universidade Federal de Uberlândia
  • Marco Antonio Pasqualini de Andrade Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v17.56089

Keywords:

Contemporary Art, Spatiality, Hélio Oiticica

Abstract

This article discusses the concepts of space elaborated by Art critic Alberto Tassinari and investigates how such concepts help us to understand the reflections of Hélio Oiticica in Aspiro ao Grande Labirinto. Through the concepts “space in work", "space of the work" and "space of the world in common", Tassinari seeks to understand the developments of modern spatiality in the twentieth century. From the ideas of Tassinari, this article seeks to assimilate the intention of Oiticica to provide immersions in the spatiality of his work. It also considers a brief contextualization of his production in the national and international scenario of his time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane dos Guimarães Alvim Nunes, Universidade Federal de Uberlândia

Arquiteta e Urbanista. Mestre em Arquitetura e Urbanismo (FAUeD/UFU-MG, 2017-2019). Pós-graduada em Geoprocessamento (SENAC/SP, 2012) e Gestão Ambiental (UFSCar/SP, 2006). Graduada em Arquitetura e Urbanismo (UFV/MG, 1999).

Luis Eduardo dos Santos Borda, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-Doutorado pela USP (2014). Doutorado em Artes pela USP (2003). Mestrado em História Social da Cultura pela PUC-RJ (1994). Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela UFPel-RS (1984). Professor Associado 4 da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo e Design (FAUeD) da UFU-MG e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbansimo da FAUeD-UFU. Atua principalmente nos seguintes temas: Arquitetura, Arte, Modernismo e Oscar Niemeyer.

Marco Antonio Pasqualini de Andrade, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-Doutorado pela UFRJ (2018). Doutorado em Artes pela USP (2007). Mestrado em Arquitetura e Urbanismo pela USP (1999). Graduado em Arquitetura pela USP (1989). Membro do Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA) e associado a Latin American Studies Association (LASA) e Association of Art Historians (AAH). Professor Adjunto do Instituto de Artes da UFU/MG. Atua principalmente nos seguintes temas: arte contemporânea brasileira e internacional, arte na região do Triângulo Mineiro e entorno, crítica de arte, apresentação e curadoria de exposições de arte, história da arquitetura moderna e contemporânea.

References

B47 Bólide Caixa 22. [s.d.]. 1 Fotografia [autoria desconhecida]. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/013302128819.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

BREST, P. Y. B6 Bólide Caixa 6. [s.d.]. 1 Fotografia. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/008577000009.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

_______.Penetrável Invenção da Luz. [s.d.].1Fotografia. Disponível em: https:// d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/013302129409.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

CAETANO, Antônio. Metaesquema. [s.d.]. 1 Fotografia. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/013302129459.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

GOEDEWAAGEN, Bob. Grande Núcleo. [s.d.]. 1 Fotografia. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/008585000009.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

_______. Penetrável PN1, Homenagem a Mário Pedrosa. [s.d.]. 1 Fotografia. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/008587000009.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

GULLAR, Ferreira. Teoria do Não-Objeto. In: AMARAL, Aracy. Projeto Construtivo Brasileiro na Arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna. São Paulo: Pinacoteca,1977.

OITICICA FILHO, Cesar. Tropicália. [s.d.]. 1 Fotografia. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/013302128829.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao Grande Labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

PARANGOLÉ P1, Capa 1. [s.d.]. 1 Fotografia [autoria desconhecida]. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/013302129419.jpg. Acesso em: 01 nov. 2017.

PROJETO Hélio Oiticica. Disponível em: https://www.heliooiticica.org.br/home.php. Acesso em: 26 nov. 2017.

TASSINARI, Alberto. O Espaço Moderno. São Paulo: Cosac Naify Edições, 2001.

Published

2019-09-26

How to Cite

DOS GUIMARÃES ALVIM NUNES, C.; DOS SANTOS BORDA, L. E.; PASQUALINI DE ANDRADE, M. A. Contemporary Art and Spatiality: Alberto Tassinari and the reflections of Hélio Oiticica in "Aspiro ao Grande Labirinto". Visualidades, Goiânia, v. 17, p. 17, 2019. DOI: 10.5216/vis.v17.56089. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56089. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Articles