Reference images and pedagogical power in the teaching of Visual Arts

Authors

  • Lucas Pacheco Brum Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v18.53629

Keywords:

Reference images, Pedagogical power, Visual culture

Abstract

The present text is a part of my master's research developed in the Postgraduate Program in Art - PPG-ARTE, University of Brasília - UnB. The article focuses on the concept of reference images. This concept is related to the students’ most important and significant images that circulate in their social media and somehow produce meaning and influences in their daily lives. The discussion concerns the formulation of the concept as well as its pedagogical power for the teaching/learning process in Visual Arts, having as theoretical bases the conceptions of Visual Culture and Visual Culture Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Pacheco Brum, Universidade de Brasília

Lucas Pacheco Brum, Mestre em Arte Contemporânea pela Universidade de Brasília – UnB, Especialista em Processos e Produtos Criativos pela Universidade Federal de Goiás – UFG, Licenciado em Artes Visuais pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul – UERGS e Normalista pelo Instituto Estadual de Educação Osmar Poppe. < lukaspachecobrum@yahoo.com >.

References

BRUM, Lucas Pacheco. Imagens de referência: uma trama entre cultura visual e a educação da cultura visual. Dissertação (Mestrado em Educação em Artes Visuais) – Universidade de Brasília – UnB. Brasília, 2017.

CHARRÉU, Leonardo. Cultura Visual: rupturas com inércias e ignorâncias curriculares. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 113 - 128.

DUNCUM, P. Por que a arte educação precisa mudar e o que podemos fazer. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 15 - 30.

DIAS, Belidson. ARRASTÃO: o cotidiano espetacular e práticas pedagógicas críticas. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Culturas das imagens: desafio para a arte e para educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012, p. 55 – 73.

_____________. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Pós-graduação em arte da Universidade de Brasília, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21ª Edição - São Paulo. Editora Paz e Terra, 2002.

GÓMEZ, Pérez. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educativa. Tradução: Ana Duarte. Porto Alegre: Mediação, 2007.

_____________. Cultura Visual, Mudança Educativa e Projeto de Trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

_____________. A Cultura Visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 31 - 49.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011a.

_____________. Imagem, identidade e escola. In: Salto para o futuro: Cultura Visualidade e escola. Ano XXI Boletim 09 – Ago 2011b, p. 15 - 21.

_____________. Das belas artes à cultura visual: enfoques e deslocamentos. In: MARTINS, Raimundo (Org.). Visualidade e Educação. Coleção Desenrêdos. Goiânia: FUNAPE, 2008, p. 25 - 35.

_____________. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: Oliveira, M. (Org.). Arte, educação e cultura. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007a, p. 19 - 40.

_____________. Por que e como falamos de cultura visual? Revista Visualidades. V. 4, n. 1 e 2. Goiás, Ibict, 2006.

MÉNDEZ, Maria Del Rosario Fernández Tatiana. O evento artístico como pedagógico. Tese (Doutorado em Educação em Artes Visuais) – Universidade de Brasília - UnB. Brasília, 2015.

TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. Circunstâncias e ingerências da Cultura Visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 51 - 68.

_____________. Imagem, identidade e escola. In: Salto para o futuro: Cultura Visual e Escola. Ano XXI Boletim 09 – Ago 2011b.

TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. ENTREVIDAS DAS IMAGENS NA ARTE E NA EDUCAÇÃO. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Cultura das Imagens. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012, p. 09 - 13.

TAVIN, Kevin M.. Fundamentos de cultura visual e pedagogia pública na/como arte-educação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 153 - 174.

Published

2020-06-24

How to Cite

BRUM, L. P. Reference images and pedagogical power in the teaching of Visual Arts. Visualidades, Goiânia, v. 18, p. 19, 2020. DOI: 10.5216/vis.v18.53629. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/53629. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles