Reference images and pedagogical power in the teaching of Visual Arts
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v18.53629Keywords:
Reference images, Pedagogical power, Visual cultureAbstract
The present text is a part of my master's research developed in the Postgraduate Program in Art - PPG-ARTE, University of Brasília - UnB. The article focuses on the concept of reference images. This concept is related to the students’ most important and significant images that circulate in their social media and somehow produce meaning and influences in their daily lives. The discussion concerns the formulation of the concept as well as its pedagogical power for the teaching/learning process in Visual Arts, having as theoretical bases the conceptions of Visual Culture and Visual Culture Education.
Downloads
References
BRUM, Lucas Pacheco. Imagens de referência: uma trama entre cultura visual e a educação da cultura visual. Dissertação (Mestrado em Educação em Artes Visuais) – Universidade de Brasília – UnB. Brasília, 2017.
CHARRÉU, Leonardo. Cultura Visual: rupturas com inércias e ignorâncias curriculares. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 113 - 128.
DUNCUM, P. Por que a arte educação precisa mudar e o que podemos fazer. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 15 - 30.
DIAS, Belidson. ARRASTÃO: o cotidiano espetacular e práticas pedagógicas críticas. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Culturas das imagens: desafio para a arte e para educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012, p. 55 – 73.
_____________. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Pós-graduação em arte da Universidade de Brasília, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21ª Edição - São Paulo. Editora Paz e Terra, 2002.
GÓMEZ, Pérez. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educativa. Tradução: Ana Duarte. Porto Alegre: Mediação, 2007.
_____________. Cultura Visual, Mudança Educativa e Projeto de Trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.
_____________. A Cultura Visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 31 - 49.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011a.
_____________. Imagem, identidade e escola. In: Salto para o futuro: Cultura Visualidade e escola. Ano XXI Boletim 09 – Ago 2011b, p. 15 - 21.
_____________. Das belas artes à cultura visual: enfoques e deslocamentos. In: MARTINS, Raimundo (Org.). Visualidade e Educação. Coleção Desenrêdos. Goiânia: FUNAPE, 2008, p. 25 - 35.
_____________. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: Oliveira, M. (Org.). Arte, educação e cultura. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007a, p. 19 - 40.
_____________. Por que e como falamos de cultura visual? Revista Visualidades. V. 4, n. 1 e 2. Goiás, Ibict, 2006.
MÉNDEZ, Maria Del Rosario Fernández Tatiana. O evento artístico como pedagógico. Tese (Doutorado em Educação em Artes Visuais) – Universidade de Brasília - UnB. Brasília, 2015.
TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. Circunstâncias e ingerências da Cultura Visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 51 - 68.
_____________. Imagem, identidade e escola. In: Salto para o futuro: Cultura Visual e Escola. Ano XXI Boletim 09 – Ago 2011b.
TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. ENTREVIDAS DAS IMAGENS NA ARTE E NA EDUCAÇÃO. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Cultura das Imagens. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012, p. 09 - 13.
TAVIN, Kevin M.. Fundamentos de cultura visual e pedagogia pública na/como arte-educação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 153 - 174.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.