The presence of the classic body in contemporary art and culture’s manifestations
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v17.50382Keywords:
Body, Idealization, FragilityAbstract
If the body's aesthetics has a central place in the contemporary world, it is due to the classical roots of the western culture, as well as the not always positive consequences of this influence through the centuries. From a extended approach of the concept of Classical as proposed by Omar Calabrese, we will make a tour through different cultural objects, motivated by the view of Aby Warburg's Mnemosyne Atlas, critically relating images that are separated in time and space without any restriction formal-aesthetic, historical-cronologic or iconographic. From this unfold the analyzes of the classic body, not only in relation to aesthetic standards and its visual reverberations in contemporary art and culture, but also a close look at the ethical and conceptual dimensions of this production.
Downloads
References
ARASSE, Daniel. A carne, a graça, o sublime. In: CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. História do corpo: Da Renascença às luzes. Tradução de Lúcia M. E. Orth; revisão da tradução Ephrain Ferreira Alves – 4. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. (Volume dirigido por Georges Vigarello). p. 535 – 620
ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. Tradução de Alexandre Krug, Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001, (Coleção a)
ASTUTO, Bruno. Fotógrafa coreana retrata o pós-operatório de mulheres que se submeteram a cirurgia plástica. Disponível em: <http://epoca.globo.com/colunas-e-blogs/bruno-astuto/noticia/2013/09/fotografa-coreana-retrata-o-pos-operatorio-de-mulheres-que-se-submeteram-bcirurgia-plasticab.html>. Acesso: 27 abr. 2015
CALABRESE, Omar. A Idade Neobarroca. Tradução de Carmem de Carvalho (até a p. 130) e Artur Morão (a partir da p.131). Lisboa – Portugal: Edições 70, 1987
COELHO, Ricardo. Concepção de projetos para montagem de exposições de arte: caderno de experiências. São Paulo: Senac – SP, 2007
COLI, Jorge. O sonho de Frankenstein. In: NOVAES, Adauto (Org.). O Homem máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003, p. 299 – 315
COURTINE, Jean-Jacques. Introdução. In: CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. História do corpo: As mutações do olhar. O século XX. Tradução e revisão de Ephrain Ferreira Alves – 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. (Volume dirigido por Jean-Jacques Courtine)
______. O corpo Anormal: História e antropologia culturais da deformidade. In: CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. História do corpo: As mutações do olhar. O século XX. Tradução e revisão de Ephrain Ferreira Alves – 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009, p. 253 – 340 (Volume dirigido por Jean-Jacques Courtine)
ECO, Umberto. História da beleza. Tradução Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2004
ELIAS, Norbert. O processo Civilizador: uma história dos costumes. (v.1) Tradução de Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.
FARIAS, Agnaldo. Notas sobre o copro. In: GORMLEY, Antony. Antony Gormley: corpos presentes. São Paulo: Mag Mais Rede Cultural, 2012
FREIRE, Dirce de Sá. Com açúcar, sem afeto. In: PRIORE, Mary Del, AMANTINO, Márcia (orgs.). História do corpo no Brasil. São Paulo: Editora UNESP, 2011. p. 453 – 475
GINZBURG, Carlo. Olhos de madeira: nove reflexões sobre a distância. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2001
GIOCCOPUBLICIDAD. No anorexia, La nueva campaña de Oliviero Toscani para Nolita. Disponível em: <https://gioccopublicidad.wordpress.com/2009/11/24/no-anorexia-la-nueva-campana-de-oliviero-toscani-para-nolita/>. Acesso: 26 mar. 2015
GOMBRICH, E. H. Arte e ilusão: Um estudo da psicologia da representação pictórica. Tradução Raul de Sá Barbosa. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007
LE GOFF, Jacques, TRUONG, Nicolas. Uma história do corpo na Idade Média. Tradução Marcos Flamínio Peres – 4ª ed. – revisão técnica Marcos de Castro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012
MICHAUD, Yves. Visualização: o corpo e as artes visuais. In: CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. História do corpo: As mutações do olhar. O século XX. Tradução e revisão de Ephrain Ferreira Alves – 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. (Volume dirigido por Jean-Jacques Courtine), parte V, cap.4. p. 541 – 565
MITCHELL, W. J. O que quer a escultura: Situando Antony Gormley. In: GORMLEY, Antony. Antony Gormley: corpos presentes. São Paulo: Mag Mais Rede Cultural, 2012
NOVAES, Joana de Vilhena. Beleza e feiúra: corpo feminino e regulação social. In: PRIORE, Mary Del, AMANTINO, Márcia (orgs.). História do corpo no Brasil. São Paulo: Editora UNESP, 2011. p. 477 – 506
GORMLEY, Antony. Antony Gormley entrevistado por Marcelo Dantas. In: GORMLEY, Antony. Antony Gormley: corpos presentes. São Paulo: Mag Mais Rede Cultural, 2012
RODIN, Auguste. A Arte: Conversas com Paul Gsell. Tradução de Anna Olga de Barros Barreto. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990
RODIN, Auguste. Rodin en 1900: La exposition de l’Alma. Musée Du Luxembourg. Paris: Éditions de la Réunion des musées nationaux, 2001
RÓNAI, Paulo. Não perca o seu latim. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980
SETTI, Ricardo. Marina Bychkova. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/blog/ricardo-setti/tag/marina-bychkova/>. Acesso: 23 de mar. 2015
SIMPSON, Mark. Meet the Metrosexual. Disponível em: <http://www.marksimpson.com/meet-the-metrosexual/> Acesso: 06 mar. 2015
TOSCANI, Oliviero. Memória Roda Viva. Disponível em: <http://www.rodaviva.fapesp.br/materia/9/entrevistados/oliviero_toscani_1995.htm>. Acesso: 17 set. 2012
WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Traduçión de Joaquin Chamorro Mielke. Madrid –España: Ediciones Akal, S.A., 2010
WIKIPEDIA. Sleeping Beauty. Disponível em: <http://en.wikipedia.org/wiki/Sleeping_Beauty>. Acesso: 15 fev. 2015
ZERNER, Henri. O olhar dos artistas. In: CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. História do corpo: Da Revolução à Grande Guerra. Tradução de João Batista Kreuch, Jaime Clasen; revisão da tradução Ephrain Ferreira Alves – 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. (Volume dirigido por Alain Corbin), parte I, cap. 3. p. 101 – 139
Filmes
Blade Runner, o caçador de andróides. Direção de Ridley Scott. Warner Bros, 1982. 1 DVD (117 min.), colorido. v.o. inglês. leg. português
Malévola. Direção de Robert Stromberg. Walt Disney Pictures, 2014. 1 DVD (97 min.), colorido, v.o. inglês, leg. português
Surplus: Terrorized into Being Consumers. Direção de Erik Gandini. Atmo Films, 2003. 1 DVD (54 min.), colorido. v.o inglês/espanhol, leg. português
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.