O punctum como ausência na coleção perseverança: um percurso do olhar através do conceito de representação

Authors

  • Anderson Diego Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Francisco Marshall Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.48147

Keywords:

Punctum, Representation, Coleção Perseverança

Abstract

From the conceptual perspective on punctum elaborated by Roland Barthes in The Clara Chamber, the paper discusses its multiple possibilities of interpretation, and one of them is the punch of absence. The first proposal is to establish a dialogue between the concept proposed by Barthes and Eliane Chiron, and that of representation, elaborated by some authors, among them E. H. Gombrich. The second is to analyze the puctum and its applicability from the analysis of one of the objects of Coleção Perseverança, the Bolsa tipo Capanga. Furthermore, the constructed narrative shows the possibility of the barthesian concept to other human manifestations besides photography.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Diego Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Artes Visuais: História, Teoria e Crítica de Arte - Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PPGAV/UFRGS. Mestre em História, Graduado em Design e Arte. Pesquisador das temáticas: história e arte afro-brasileira, Etnodesign, museologia da arte, memória e representação da arte e do design.

Francisco Marshall, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor e Historiador nos programas de Pós-Graduação em Artes Visuais, PPGAV, e História, PPGH, ambos na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

References

ANDRADE, Fernando Antônio Gomes de. Legba: a guerra contra o xangô em 1912. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2014.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro. Nova Fronteira: 1984.

______. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

CATTANI, Icléia. O desenho como abismo. In: Revista Porto Arte, Porto Alegre, v. 13, n. 23, p. 23-30, novembro de 2005.

CHIRON, Eliane. Ao 7° X: trivium com centauro, estrelas e dançarinas. In: Revista Porto Arte, Porto Alegre, v. 7, n. 13, p. 7-33, nov. 1996.

______. L´énigme du visible. Poiétique des arts visuels. Paris: Éditions de La Sorbonne/CRAV, 2013.

GOMBRICH, Ernst H. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1986.

______. Meditações sobre um cavalinho de pau. São Paulo: Edusp, 1999.

HARDY-VALLÉE, Benoit. O que é um conceito? Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2013.

IBRI, Ivo Assad. O significado de primeiridade em Schelling, Schopenhauer e Peirce. In: Cognitio, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 223-234, jun./dez. 2008.

LENHARDT, Jacques. Préface. In: CHIRON, Eliane. L´énigme du visible. Poiétique des arts visuels. Paris: Éditions de La Sorbonne/CRAV, 2013.

PEIRCE, Charles Sanders. The collected papers of Charles Sanders Peirce. Disponível em: <https://colorysemiotica.files.wordpress.com/2014/08/peirce-collectedpapers.pdf> Acesso em: 4 jul. 2018

PESAVENTO, Sandra J. Em busca de uma outra história: imaginando o imaginário. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 9-27, 1995.

VELHO, Gilberto; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O conceito de cultura e o estudo das sociedades complexas. Espaço: cadernos de cultura, v. 2, p. 11-26, 1980.

Published

2018-12-13

How to Cite

ALMEIDA, A. D.; MARSHALL, F. O punctum como ausência na coleção perseverança: um percurso do olhar através do conceito de representação. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i2.48147. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/48147. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles