Crentes, pregadores, funkeiros e drags: o baile da diferença nas convenções de Bárbara Wagner
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v16i1.47828Keywords:
Bárbara Wagner, Identidade, FotografiaAbstract
Using photography and audiovisual, Bárbara Wagner produces, how she calls, “popular body” representations. The artist interest to produce collective bodies images, mostly them take part in Recife’surban scene. We want to debate here the Wagner's work distance from the stereotype, understanding it as an identity representation mechanism. For this, we will analyze two series of photographs – Crentes e pregadores (2014), Mestres de cerimônias (2016) – and the video Vai que fica (2015) taking up the identity discussion of postcolonial authors such as Homi Bhabha and Stuart Hall.
Downloads
References
ABREU, Leandro Pimentel. O Inventário como Tática: a fotografia e a poética das coleções. Tese de Doutorado apresentada ao programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Profa. Orientadora Katia Maciel. Prof. Coorientador Mauricio Lissovsky.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2016.
CUNHA, Magali Nascimento. Elucidações contemporâneas nos estudos brasileiros em mídia e religião: a perspectiva das mediações culturais e comunicacionais. In: Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, v.23, n.2, mai./ago. 2016. ID22280.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.
INSTITUTO MOREIRA SALLES. ZUM na escola: Bárbara Wagner. 2015. Disponível em: <http://blogdoims.com.br/zum-na-escola-barbara-wagner/> Acesso em fevereiro de 2017.
OLIVA, Daigo. Crentes e pregadores. In: Entretempos / blog da Folha de S. Paulo. 31 out. 2014. Disponível em: < http://entretempos.blogfolha.uol.com.br/2014/10/31/questoes-de-classe-e-cor-estao-para-o-crescimento-dos-evangelicos-como-manifestacoes-para-a-formacao-de-novos-eleitores-diz-barbara-wagner/> Acesso em fev 2017.
ROSSI, Paulo José. August Sander e Homens do século XX: a realidade construída. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade de São Paulo, 2009. Orientador Fernando Antonio Pinheiro Filho.
SINGER, André Vitor. Os sentidos do lulismo: reforma gradual e pacto conservador. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
Bárbara Wagner. Disponível em:
<http://cargocollective.com/barbarawagner/BARBARA-WAGNER> Acesso em fevereiro de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.