Piauí é aqui: as pinturas rupestres piauienses entre a Arqueologia e a História da Arte
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v15i2.47767Keywords:
História da arte, Pinturas Rupestres, Parque Nacional Serra da Capivara.Abstract
The article contrasts Piauí’s rock paintings with some interpretations of the prehistoric images found within the context of the History of Art. To that end, it recovers the taxonomic system elaborated by Niède Guidon, observing the presence of some notions put to the test by the modern and contemporary artistic production. The questioning of History of Art conventional framework also motivates a reconsideration of the concept of art from the Piauí rupestrian records. Finally, regarding the inadequacy of conceptual pairs found in the area – especially the opposition between naturalism and geometrism – it is proposed a reading of Piauí images as multinaturalist writings, according to the notion conceived by Eduardo Viveiros de Castro (2015).
Downloads
References
ARGAN, Guilio Carlo. História da Arte Italiana. Da Antiguidade a Duccio. São Paulo: Cosac Naify, 2003. (Volume 1).
BATAILLE, Georges. O Nascimento da Arte. Lisboa: Sistema Solar, 2015.
BAZIN, Germain. História da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
______. Por uma antropologia da imagem. Concinnitas - Revista do Instituto de Artes da UERJ, ano 6, v. 1, n. 8, jul. 2005.
BELL, Clive. Art. New York: Frederick A. Stockes Company Publishers, 1914.
BRITO, Ronaldo; FLÓRIDO, Marisa. Há um colapso e um rearranjo entre imagens e relatos, entre o expor e o significar. Arte & Ensaios, n. 27, dez. 2013.
BUCHLOH, Benjamin. The whole earth show: an interview with Jean-Hubert Martin. In: Making Art Global (Part 2) - 'Magiciens de la Terre' 1989. Londres: Afterall Books, 2013.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2013.
DIDI–HUBERMAN, Georges. A semelhança informe ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.
FORSSMANN, Alec. Descubren más de 400 pisadas de 'Homo sapiens' junto a un volcán de Tanzania.National Geographic España. 2016. Disponível em:< http://www.nationalgeographic.com.es/historia/actualidad/descubren-mas-400-pisadas-homo-sapiens-junto-volcan-tanzania_10779>. Acesso em: 10 ago. 2017.
FRIQUES, Manoel Silvestre. Da pintura histórica à bienal histórica: autonomia, curadoria e bienalização. Revista Pós, Belo Horizonte, v. 6, n. 12, p. 287 - 308, nov.2016.
GOMBRICH, Ernst Hans. Norma e Forma. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
______. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
GUIDON, Niède. A arte pré-histórica de São Raimundo Nonato: síntese de dez anos de pesquisa. Clio, série Arqueológica, v.2, p.3-90, 1985.
______. Tradições Rupestres da Área arqueológica de São Raimundo Nonato, Piauí, Brasil. Clio, Série Arqueológica, n. 5, 1989.
______; MARTIN, Gabriela. A onça e os orantes: uma revisão das classificações tradicionais dos registros rupestres do NE do Brasil. Clio, série Arqueológica, v. 25, 2010. (Este texto é uma variação daquele escrito a seis mãos e que li no livro).
HAUSER, Arnold. História Social da Arte e da Literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. São Paulo: Cia das letras, 2015.
KRAUSS, Rosalind. The Optical Unconscious. Massachusetts: MIT Press, 1994.
______. The originality of the avant–garde and other modernist myths. Massachusetts: MIT Press, 1986.
LÉVI–STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
MAMMÌ, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Cia das Letras, 2012.
MARQUES, Marcélia. Materiais e Saber na Arte Rupestre. Fortaleza: Museu do Ceará, 2009.
MARTIN, Gabriela. Arte Rupestre e Registro Arqueológico no Nordeste do Brasil. Clio, série Arqueológica, v. 9, 1993.
______. Pré-História do Nordeste: Pesquisas e Pesquisadores. Clio, série Arqueológica, v. 12, 1997.
______; ASON, Irma. A tradição Nordeste na Arte Rupestre do Brasil. Clio, série Arqueológica, v. 14, 2000.
MICHELSON, Annette. In Praise of Horizontality: André Leroi-Gourhan 1911-1986. The MIT Press, v. 37, p. 3-5, out. 1986,.
NAVES, Rodrigo. A forma difícil. São Paulo: Editoria Ática, 1996.
______. O vento e o moinho: ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Cia das Letras, 2007.
PEDROSA, Mario; MAMMI, Lorenzo (Org.). Arte. Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
PESSIS, Anne-Marie. Imagens da pré-história. Parque Nacional Serra da Capivara: FUNDHAM Ed., 2013.
______. Registros Rupestres, perfil gráfico e grupo social. Clio, Série Arqueológica, n. 9, 1993.
______; MARTIN, Gabriela; GUIDON, Niède. Da confiabilidade dos registros gráficos rupestres da pré-história. In: ______ (Org.). Os biomas e as sociedades humanas na pré-história da região do Parque Nacional Serra da Capivara, Brasil. São Paulo: A&A Comunicação, 2014. (volume II A e B).
______ et al. Arqueologia Pré-Histórica do Brasil: Textos de divulgação Científica. Clio, série Arqueológica, n. 21, v. 02, 2006.
SCHAPIRO, Meyer. Style. In: ______. Theory and Philosophy of Art: Style, Artist and Society. New York: George Braziller, 1994. (Volume IV)
SCOVINO, Felipe. Ser curador hoje no Brasil. Revista Poiésis, n. 26, p. 35-40, dez. 2015.
SONTAG, Susan. Against Interpretation and Other Essays. Nova York: Farrar, Straus and Giroux: Picador, 2001.
VENANCIO FILHO, Paulo. A presença da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
WORRINGER, Wilhelm. Abstraction and Empathy. Introduction by Hilton Kramer. Chicago, Elephant Paperback, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.