Arte contemporânea: produções de Arte Postal mediadas pela rede
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v16i1.47146Keywords:
Arte postal. Tecnologia digital. Mediação.Abstract
The study approaches concepts related to mediation and to the convergence of new technologies, digital media and socio-cultural phenomena that can be found in present days art productions. It is also about the interaction of communication forms and of information operated through the internet and social media, focusing on ways of exchanging ideas and concepts that were anticipated by Mail Art or Postal Art.
Downloads
References
BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zouk, 2012.
BOLTER J. D.; GRUSIN, R. Remediation, understanding New Media. London, England: MIT Press, 2000.
CATTANI, Iclea Borsa. Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: UFRGS, 2007.
BRUSCKY, Paulo. Arte Correio: Hoje a Arte é este Comunicado. In. FERREIRA, Glória (Org.). Crítica de Arte no Brasil: Temáticas Contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006.
BULHÕES, Maria Amélia. Web arte e poéticas do território. Porto Alegre: Zouk, 2011.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins, 2005. (Coleção Todas as artes).
FLUSSER, V. A filosofia da caixa preta. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
FREIRE, Cristina. Poéticas do Processo: Arte Conceitual no Museu. São Paulo: Iluminuras, 1999.
_________. Arte Conceitual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.KERCKHOVE, Derrick de. A arquitetura da inteligência: interfaces do corpo, da mente e do mundo. In: DOMINGUES, Diana. (Org.). Arte e vida no século XXI: tecnologia, ciência e criatividade. São Paulo: UNESP, 2003.
HJARVARD, Stig. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. MATRIZes. São Paulo: USP, ano 5, n. 2, jan.-jun. 2012. p. 53-91.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. Estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
PELLANDA, E. C. Convergência de mídias potencializada pela mobilidade e um novo processo de pensamento. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 26, 2003, Belo Horizonte. Anais. Belo Horizonte: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom), 2003. Disponível em: <http://portal.eusoufamecos.net/convergencia-de-midias-potencializada-pela-mobilidade-e-um-novo-processo-de-pensamento/> Acesso em: 31 out. 2011.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Porto, PT: Dafne, 2010a.
______. Estética del aparecer. Buenos Aires, AR: Katz, 2010b.
SEEL, Martin. No escopo da experiência estética. In: PICADO, B.; MENDONÇA, C.M.; FILHO, J.C. (Orgs.). Experiência estética e performance. Salvador: UFBA, 2014.
VENTURELLI, S. Arte: espaço, tempo, imagem. Brasília: UNB, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.